Po co mi firma? Jak otworzyć własny biznes i jak na nim zarabiać. Oto 35 pytań, które musisz sobie zadać jeszcze przed uruchomieniem biznesu

Ostatnio dostaję od was sporo pytań związanych z uruchomieniem własnej firmy. Pocieszające jest to, że przedsiębiorczość w narodzie nie ginie :). Bardzo cenię wszystkich, którzy stawiają pierwsze kroki w biznesie. Zebrałem więc 35 pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć zanim otworzysz biznes. Sięgaj do nich regularnie (nawet jeśli jesteś już przedsiębiorcą) by sprawdzić, w jakiej kondycji jest Twój biznes i ty jako przedsiębiorca. 

No to zaczynamy.  

1. Dlaczego chcesz otworzyć firmę?

Motywacja do uruchomienia własnej firmy może być różna. Niezależnie jednak od powodu, przepracuj uczciwie ze sobą wszystkie za i przeciw. Rozpoczęcie działalności to bardzo odpowiedzialna decyzja.
 

2. Czy koniecznie chcesz być własnym szefem?

Choć kilka razy pracowałem “dla kogoś”, zawsze najlepiej czułem się jako samodzielny przedsiębiorca (mimo wielu wad tego rozwiązania – np. nieregularnych dochodów). O moim podejściu do biznesu możesz więcej przeczytać w zakładce O MNIE.  Oczywiście jako przedsiębiorca masz większą szansę zarabiać więcej niż na etacie ale nie zawsze chodzi tylko o pieniądze. Bycie przedsiębiorcą to pewien styl życia, model funkcjonowania. 
 

3. Jakie są twoje cele finansowe? Ile chcesz zarabiać?

Osobiście nie mam chęci znaleźć się na liście 100 najbogatszych Polaków miesięcznika “Forbes”. Chcę zapewnić sobie i swojej rodzinie wysoki standard życia ale do pieniędzy podchodzą dość rozsądnie. Ich zdobywanie nie ma być celem samym w sobie. Dobrze jeśli na początku swojej biznesowej drogi określisz sobie jak wielki ma być twój biznes? Czy będzie to spółka zatrudniająca kilkaset osób i zarabiająca miliony rocznie, czy też wolisz mniejszy biznes “bez napinki” w stylu preferowanym przez Solopreneura
 

4. Czy masz wystarczająco dużo energii do radzenia sobie z porażkami?

Samo uruchomienie firmy nie jest trudne. Składasz prosty wniosek w urzędzie (lub przez internet) i możesz działać. Znacznie trudniejsze jest zmierzenie się z biznesową rzeczywistością. Pamiętam, że prowadzenie firmy to poczucie spełnienia i sukcesu ale znacznie częściej walka z przeciwnościami. Nie raz i nie dwa będziesz czuł się jak największy przegrany. Jeśli porażki motywują cię do działania, wyciągasz z nich wnioski, to może warto spróbować? 

Wielu przedsiębiorców nim osiągnęło sukces, zaliczyło wiele wpadek, często dość spektakularnych. Zastanów się, czy jesteś gotowy na podjęcie takiego ryzyka. Oczywiście możesz mieć szczęście i od razu odnieść sukces ale to dzieje się niezwykle rzadko.
 

5. Czy jesteś gotowy na mniej czasu dla rodziny i przyjaciół?

Początek każdej firmy wymaga od Ciebie ogromnego zaangażowania czasowego. Jako przedsiębiorca jesteś odpowiedzialny za pozyskiwanie klientów, rozliczanie, rozwiązywanie wszelkich problemów związanych z bieżącą działalnością. Jeśli masz rodzinę, przygotuj ją na to, że będziecie mieli mniej czasu dla siebie. Work-life balance w początkowym etapie firmy to ściema. Musisz się zaangażować naprawdę na 100 procent. Ja przez kilka pierwszych miesięcy zarywałem weekendy by dopracowywać swoje projekty. Dopiero od niedawna mogę trochę zwolnić i udało mi się wypracować zasadę, że weekend poświęcam rodzinie. 
 

6. Czy jesteś gotowy na to, że firma przeniknie całkowicie do twojego życia prywatnego?

Cokolwiek byś robił, jako przedsiębiorca będziesz myślał o biznesie przez 24 godziny. Jeśli stracisz kluczowego klienta, coś w firmie “zacznie się walić”, na pewno wpłynie to na twoje życie osobiste. Pamiętaj, że potrzeba wiele lat by biznes działał tak, że spokojnie możesz wyjechać na urlop, a zaufani ludzie będą w stanie “ogarnąć” wszelkie problemy. Ale nawet wtedy trudno ci będzie oddać całą władzę. Udowodniono nawet, że firmy zarządzane bezpośrednio przez właściciela mają znacznie lepsze wyniki 

7. Jak radzisz sobie ze stresem?

Czy jesteś w stanie znieść obciążenie psychiczne związane z tym, że będąc właścicielem firmy (niezależnie jak dużej) wszystko tak naprawdę zależy od Ciebie. Czy jesteś w stanie podjąć odpowiedzialność za ludzi, których zatrudniasz? Za to by mieć pieniądze na wynagrodzenia dla nich? By wystarczająco ich motywować do pracy dla twojej firmy?
   

8. Czy twoja sytuacja finansowa pozwala na założenie firmy?

Niezbyt dobrym sposobem na uruchamianie biznesu jest sytuacja, gdy jesteś bez grosza. Zamiast myśleć o rozwoju biznesu, desperacko będziesz szukał pieniędzy, a to pierwszy krok do kompletnej klapy. Zanim otworzysz biznes, pójdź do pracy, odłóż jakieś pieniądze i miej “rezerwę” na kilka pierwszych miesięcy. Załóż, że twoja firma nie będzie zarabiała od pierwszego dnia. 
 

9. Czy jesteś w stanie inwestować pieniądze w swoją firmę?

Firma to nie tylko przychody i zyski ale i wydatki, przede wszystkim na inwestycje. Czy jesteś w stanie inwestować, ryzykować często swój prywatny kapitał w przedsięwzięcie biznesowe? Czy masz przygotowany plan na wypadek nietrafionej inwestycji?

10. Ile pieniędzy potrzebujesz?

Zanim zaczniesz prowadzisz biznes, określ w miarę dokładnie ile pieniędzy będziesz potrzebował. Skalkuluj ile musisz wydać na pozyskanie klienta, na to by uzyskać jakieś przychody. 
 

11. Czy będziesz potrzebował pożyczki, czy może sfinansujesz biznes z własnych środków?

Małą firmę da się otworzyć z oszczędności. Z czasem jednak będziesz potrzebował dodatkowego finansowania, które pozwoli Ci szybciej się rozwijać. Czasem pomoże finansowao rodzina i znajomi. Młodemu przedsiębiorcy będzie bardzo trudno uzyskać pożyczkę bankową od pierwszego dnia działalności. Instytucje finansowe muszą wiedzieć, że jesteś wiarygodny i twoja firma generuje obroty. Jeśli jednak będziesz potrzebował finansowania, warto spojrzeć tutaj [af_link id=”4720″]Finansowanie dla młodych firm[/af_link]. Nie jest to tanie ale czasem może pomóc w biznesie. Dobrze jest też określić, ile pieniędzy potrzebujesz na swoje potrzeby związane z utrzymaniem rodziny. Jak długo jesteś w stanie wytrzymać nie uzyskując dochodów? 
 

12. Czy będziesz potrzebować inwestora?

Pieniądze można oczywiście pozyskać od inwestora jednak ja przestrzegam przed planowaniem biznesu tylko pod kątem potencjalnego inwestora. Biznes powinien być dla Ciebie, a nie dla dostawców kapitału. Pozyskanie zewnętrznego finansowania jest trudne i może wiązać się z koniecznością oddania kontroli nad firmą. Dodatkowo inwestor może wymuszać na Tobie bardzo szybkiego wzrostu firmy, gdy ty zamierzałeś rozwijać się znacznie wolniej i stabilniej. 

13. Jak długo twoja firma może działać bez zysku?

Abstrahując od twoich potrzeb życiowych, musisz przygotować plan finansowy uwzględniający życie firmy w sytuacji gdy nie zarabia. Przychody są, koszty też ale zysków wciąż nie widać. Jak długo będziesz w stanie tolerować taką sytuację?
 

14. Czy masz umiejętności związane z prowadzeniem biznesu?

Choć prowadzenia firmy można się nauczyć, to mentalność przedsiębiorcy się ma lub nie. Zastanów się, jakie umiejętności będą ci potrzebne w twoim biznesie. Ja nie powiem ci, które talenty ci się przydadzą, a które nie. W dużej mierze zależy to od biznesu, który chcesz uruchomić. 
 

15. Czy twoja firma będzie sprzedawać produkty czy świadczyć usługi? 

To decydujące rozróżnienie. Ma ono wpływ na umiejętności, które będą wymagane od Ciebie, a także na to ile pieniędzy będzie potrzebne. Zwykle jest tak, że firma zajmująca się produkcją lub sprzedażą produktów wymaga znacznie wyższego wkładu finansowego niż firma usługowa.
 

16. Co jest Twoją pasją i czy jesteś w stanie na tym zarabiać?

Najłatwiej zarabiać na tym, na czym się znasz i co lubisz robić. Tu sprawdzisz, jak to zrobić. Oczywiście, możesz z sukcesem prowadzić biznes hotelarski nie mając o nim pojęcia ale będzie to znacznie trudniejsze do osiągnięcia niż w przypadku zarabiania na tym, co faktycznie jest twoją pasją. 
 

17. Czy jesteś cierpliwy?

Historie sukcesu innych przedsiębiorców pasjonują cię. Czytasz o nich, jesteś nimi zafascynowany i chcesz być taki jak oni. Pamiętaj jednak, że zbudowanie stabilnego biznesu trwa. Musisz być cierpliwy. Sam popełniłem kilka błędów zamykając zbyt wcześnie kilka przedsięwzięć choć zaczynały już przynosić zyski. Daj sobie czas na stworzenie firmy. 
 

18. Jaki rodzaj działalności preferujesz?

Czy będziesz budował firmę od zera samodzielnie, czy kupisz inne przedsiębiorstwo, a może skorzystasz ze sprawdzonego pomysłu w ramach franczyzy? (przy okazji mam dla Ciebie kilka rad na temat franczyzy). Taki plan musisz zrobić na początku bo to będzie decydowało o dalszych krokach w biznesie i jego właściwym zaplanowaniu

19. Czy rozważasz wspólników w biznesie?

Nie zawsze biznes da się prowadzić w pojedynkę. Spróbuj odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, czy dasz radę znaleźć właściwego wspólnika. Właściwego to znaczy takiego, który nie tylko ma kapitał ale i posiada zbieżną z twoją wizję biznesu. Wiele biznesów padło bo nie trudno było dogadać się założycielom.

20. Jaką formę prawną wybierzesz?

Możesz prowadzić firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub kilku rodzajów spółek. Wybór zależy od Ciebie. Małym przedsiębiorcom rekomenduję wybranie jednoosobowej działalności. Mimo kilku wad, to wciąż najbardziej elastyczna forma prowadzenia firmy. Tutaj piszę dlaczego jednoosobowa działalność jest lepsza?

21.  Jaką formę opodatkowania wybierzesz?

Od formy działalności zależy to, jakie obciążenia podatkowe będziesz ponosić. Tutaj polecam rozmowę ze sprawdzonym księgowym. Z pewnością doradzi najlepsze rozwiązanie. Możesz też napisać do mnie. Postaram się podpowiedzieć. 

22. Czy będziesz potrzebował ubezpieczenia?

Sprawdź, czy twoja działalność nie wymaga posiadania zabezpieczenia finansowego czy ubezpieczenia. Przykład? Firmy transportowe muszą mieć ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika. Bez niego nie da się świadczyć usług dla dużych spedycji. Jeśli prowadzisz prywatną praktykę lekarską, też będziesz potrzebował zabezpieczenie w formie polisy na wypadek błędu w sztuce. 

 23. Czy będziesz prowadzić firmę stacjonarnie czy wyłącznie internetowo?

Trudno ci będzie prowadzić np. sklep z artykułami spożywczymi, czy pracownię, w której tworzysz niebanalne zaproszenia ślubne, jeśli nie lubisz przebywać z klientami twarzą w twarz. W przypadku działalności internetowej, warto rozważyć czy odpowiada ci tryb pracy związany z tym, że z klientami masz kontakt wyłącznie przez email lub telefon. 13. Czy masz pomysł na biznes i czy sprawdziłeś jego szansę powodzenia? 
Pamiętaj, że sam pomysł na biznes nie jest nic wart. Jednym ze sposobów jest po prostu zaangażowanie potencjalnych klientów. Niedawno przygotowałem krótki poradnik poświęcony temu jak sprawdzić swój pomysł biznesowy? 
 

24. Czy masz strategię biznesową?

Czy wiesz dokładnie, co chcesz sprzedawać, kim jest twój klient i w jaki sposób do niego dotrzesz?

25. Czy dobrze określiłeś swojego klienta?

Musisz być w stanie dokładnie opisać profil odbiorcy twoich produktów czy usług. Czy będzie to kobieta w wieku 25-40 lat z małego miasta, która przede wszystkim zajmuje się domem, a może firma księgowa, której chcesz dostarczyć oprogramowanie do obsługi klientów. Im dokładniej określisz, jak wygląda twój klient, tym większe szanse na skuteczne dotarcie do niego. 
 

26. Ilu potencjalnych klientów może być zainteresowanych twoja usługą lub produktem?

Nie wystarczy, że powiesz wielu. Musisz umieć oszacować, czy jest to milion gospodyń domowych, czy raczej 50 największych firm świata. Ważne by określić w miarę dokładną liczbę. 
 

27. Kto jest twoją konkurencją? Ilu masz konkurentów?

Nie ma biznesu bez konkurencji. Jeśli uważasz, że nikt jeszcze nie zrobił tego, z czym ty chcesz wystartować, to są dwie możliwości. Albo niedokładnie szukałeś :), albo już ktoś to zrobił ale nie ma to zapotrzebowania.  Nie zrażaj się konkurencją. Zamiast tego dokładnie przeanalizuj kto działa w twojej branży, jakie ma przewagi i czym ty możesz wygrać. Jeśli wchodzisz na wyjątkowo konkurencyjny rynek, być może będziesz potrzebować sporo kapitału by ją prześcignąć. (np. musisz wydać znacznie więcej na promocję czy zakup większej ilości towaru). Nawet jeśli zdecydujesz się na zagospodarowanie konkretnej niszy, sprawdź czy masz konkurencję. 

28. Jakie ceny produktu/usługi oferuje konkurencja i jak chcesz wygrać z konkurencją?

Sprawdź, dlaczego dany produkt lub usługa kosztuje akurat tyle. Jaka wartość dodana oferowana jest klientom? Czy Ty będziesz oferował ceny niższe, wyższe niż konkurencja i czy rynek przyjmie twoje wyceny?
 

29. Ile będziesz brał za swoje produkty/usługi i jakiej zyskowności oczekujesz?

Jeśli wycenisz coś za nisko, nie zarobisz i szybko zbankrutujesz. Jeśli cena będzie zbyt wysoka, nie będzie zainteresowanych by go kupić. Choć to brzmi jak banał, wielu przedsiębiorców wciąż nie wie jaką strategię cenową zastosować. Dla większości “dyktat niskiej ceny” to podstawa biznesu. Przy niskiej cenie musisz generować bardzo wysokie obroty, żeby wyjść na plus. Czy jesteś w stanie sprzedać aż tak dużo towaru?
 

30. Co wyróżnia Twój biznes?

Może to być doskonała obsługa, niska cena albo specjalizacja w określonej dziedzinie. Dobrze jest ukierunkować się na konkretną cechę, która wyróżni twoje przedsięwzięcie. 

31. Ilu pracowników będziesz potrzebował?

To bardzo ważne kwestie, które musisz rozważyć już na początku. Możesz pracować samodzielnie ale z czasem biznes będzie wymagał oddelegowania części zadań. Zaplanuj kiedy zatrudnisz pierwszych pracowników? Ile będziesz im płacił i jak ich pozyskasz?

32. Jakich dostawców potrzebujesz?

Jeśli chcesz sprzedawać określone produkty, będziesz musiał nawiązać kontakt ze sprawdzonymi dostawcami. Pamiętaj, że zła decyzja odnośnie wyboru dostawcy odbije się na Twoim biznesie. Klienta nie będzie interesowało, kto dostarcza ci komponenty albo gotowy produkt. To ty i twoja firma odpowiadacie za to, by wszystko było w porządku. Jeśli decydujesz się na biznes usługowy, twoimi dostawcami będą podwykonawcy. Czy masz strategię ich wyboru? Czy wybierasz tańszych i bardziej zawodnych, czy może droższych ale dających gwarancję dostarczenia usługi wysokiej jakości. To wszystko musisz sobie skalkulować jeszcze przed uruchomieniem biznesu. 

33. Czy jesteś otwarty na ciągłe uczenie się?

Jako przedsiębiorca nie możesz polegać na utartych schematach. Cały czas musisz zdobywać nowe umiejętności. Dobrym pomysłem jest śledzenie biznesowych dróg innych przedsiębiorców. Na blogu biznesnaostro.pl pokazuję Ci, w jaki sposób inni osiągnęli sukces biznesowy. Jeśli chcesz być na bieżąco, kliknij w baner poniżej i dołącz do społeczności Biznesnaostro

biznes na ostro

33. Ile czasu zajmie ci przygotowanie produktu do sprzedaży? 

Jeśli coś produkujesz, tworzysz, oszacuj czy wprowadzenie do sprzedaży potrwa miesiąc czy może kilka lat. To wszystko ma wpływ na planowanie budżetu i całej twojej firmy. Musisz to określić dokładnie. Nie możesz bazować na przewidywaniach. Zaplanuj konkretny punkt w czasie, gdy wypuścisz produkt lub usługę. 

 34. Jak będziesz sprzedawał swoje produkty?

Możesz to robić bezpośrednio albo przy współpracy z pośrednikami. Zaplanuj czy będziesz sprzedawać online czy stacjonarnie. A może zdecydujesz się na partnerów strategicznych, którzy pomogą ci w rozwoju biznesu? 

35. Czy masz miejsce, gdzie będziesz szukał informacji o tym jak rozwijać swój biznes?

Na koniec coś zaczepnego.Dobrze jest mieć mentora, kogoś kto poprowadzi Cię w biznesie i wesprze w trudniejszych chwilach. Jeśli potrzebujesz porady, konsultacji albo promocji swojego biznesu, poproś osoby ci bliskie by podpowiedziały jakieś rozwiązania. Zawsze możesz też napisać do mnie: kontakt@biznesnaostro.pl Znajdziemy rozwiązanie twojego problemu i rozwiejemy wątpliwości. 

Zachęcam Cię do podzielenia się swoją historią. Jak przygotowujesz się do biznesu? Jakie błędy popełniłeś na początku? Z jakimi największymi wyzwaniami się zmierzyłeś?

You may also like