Chcesz pracować dla siebie? Pragniesz zarabiać więcej? Naoglądałeś/aś się motywujących filmików o przedsiębiorcach? To najgorsze wciąż przed Tobą. Musisz mieć pomysł na biznes, wymyślić co chcesz robić, na czym zarabiać.

Znalezienie pomysłu na biznes wydaje się jedną z najtrudniejszych kwestii, z którymi zmaga się każdy, kto pragnie uruchomić własną firmę. Hasło „pomysł na biznes” jest jednym z najczęściej pojawiających się w wyszukiwarkach przy okazji tematów związanych z prowadzeniem firmy.
Jednocześnie zastanawia mnie skąd u młodych, przedsiębiorczych osób tak dużo lęku przed podzieleniem się z innymi swoją biznesową ideą.

Choć Polacy są wyjątkowo przedsiębiorczym narodem, niewiele u nas jest inicjatyw wspierających mądre podejście do prowadzenia firmy. Gdy „wykosimy” z rynku samozwańczych coachów, zarabiających na samym mówieniu o tym jak fajne jest prowadzenie biznesu, pozostaną nam tylko archiwalne odcinki Magazynu „Firma”, wymyślone przez Romana Młodkowskiego i emitowane kilka lat w TVN (swoją drogą bardzo mi brakuje podobnych programów w mediach), mój serwis biznesnaostro.pl, w którym staram się pokazywać realny biznes bez korporacyjnego zadęcia. Są oczywiście konkursy typu „Dragon’s Den” (jak zostać milionerem), które jednak z każdą kolejną serią stały się nędzną karykaturą przedsiębiorczości. I wreszcie kolorowe magazyny biznesowe pokazujące różne sposoby prowadzenia biznesu ale nastawione głównie na podnoszenie ego wielu prezesów, a mniej pokazujące realne podejście do biznesu.

Z wielką uwagą śledzę liczne fora internetowe zatytułowane „pomysł na biznes”, gdzie użytkownicy chcą zweryfikować swoją ideę jednocześnie nie zdradzając prawie nic ze swojego biznesowego pomysłu. To dziwi. Każdy przedsiębiorca, który osiągnął sukces powtarza przecież, że pomysł na biznes nie jest nic warty dopóki nie mamy planu jak wdrożyć go w życie.

Jakie pomysły na biznes są najpopularniejsze?

Przeglądając fora internetowe, a także rozmawiając z początkującymi przedsiębiorcami mogę wysunąć wniosek (oparty wyłącznie na efektach konsultacji, których udzielam), najpopularniejszymi pomysłami na biznes są… te najprostsze czyli: niewielki sklep z …. (uzupełnij sobie wedle uznania 🙂 ), nietypowa restauracja, usługi kurierskie czy specjalistyczny portal internetowy nastawiony na zarabianie dzięki nowatorskiemu modelowi biznesowemu :). Jeśli jesteś jedną z osób, które chcą uruchomić swój biznes ale nie wiedzą co będą robić, to podstawową radą jaką mogę dać w tym momencie, będzie: Nie wymyślaj na siłę. Pomysł na biznes nie rodzi się „ot tak”. Powinien on wypływać z twoich umiejętności i twojej pasji. To co warto przemyśleć to sposób prowadzenia tego biznesu.

Jak ja sprawdziłem swój pomysł na biznes?

Biznesnaostro.pl od początku traktowałem jako biznes. Miał mi przynosić realne korzyści finansowe. Cel udało się osiągnąć znacznie wcześniej niż zakładałem. Co przyczyniło się do tego? Od początku miałem jasno określoną wizję serwisu. Miałem to szczęście, że mogłem od razu testować niektóre rozwiązania „na żywym organizmie”. Sporządziłem sobie też listę 10 pytań związanych z tym konkretnym projektem, na które szczerze odpowiedziałem. Co istotne, nie bałem się mówić o swoim pomyśle znajomym (szczególnie tym z branży) ale i potencjalnym klientom. Wielu pukało się w czoło mówiąc, że to nie wyjdzie, że na takie treści nie ma zapotrzebowania. Większa grupa jednak podpowiadała rozwiązania i modele biznesowe, które warto zastosować by projekt się udał.  To, czy mój projekt ostatecznie się powiódł, będę mógł powiedzieć za 2-3 lata.

A teraz obiecane pytania:

1. Co chcesz w życiu robić?

Co wychodzi ci najlepiej? 
Przez całe zawodowe życie pisałem o biznesie. Od zawsze pasjonowały mnie biznesy małe i średniej wielkości. Wyjątkowe jest w nich to, że często są one w stanie wyprzedzać globalne korporacje. Ciekawie mnie przede wszystkim osoba założyciela, jago podejście do biznesu i to w jaki sposób zdobywa przewagę konkurencyjną. Przez lata pracy dostawałem wiele sygnałów, że o biznesie potrafię pisać dobrze, umiem znajdować ciekawe firmy i nie mniej ciekawych założycieli takich przedsiębiorstw. Postanowiłem więc wykorzystać to, w czym czuję się dobrze i zacząłem na tym zarabiać.

Zastanów się, co robisz najlepiej? Może odnajdujesz się w pieczeniu pięknych ciast albo świetnie radzisz sobie z nauką tańca. Być może twoją pasją jest prowadzenie samochodu, a to będzie początkiem twojego biznesu transportowego? Nie musisz wysilać się na bardzo oryginalne pomysły na biznes. Na początek spróbuj spełnić się w ramach swojej pasji.

2. Jaką wartość chcesz dać ludziom? Jakie potrzeby będzie zaspokajał twój produkt/usługa? Jakie problemy rozwiąże?

Dopiero tutaj tak naprawdę zaczyna się poważniejsza praca. Warto przemyśleć jaką wartość chcesz dać swoim potencjalnym klientom. W Biznesnaostro.pl postawiłem sobie cel dość jasno. W świecie nowoczesnych technologii, mody na startupy oparte na komputerach i internecie, można prowadzić biznes tradycyjny oparty na relacjach. Wielką wartością stało się więc dla mnie wspieranie firm rodzinnych. Chcę pokazywać te małe i średnie firmy, które aspirują do bycia wielkimi. Ich atutem jest to, że rozwijają się w sposób może mało efektowny, ale za to stabilny, co pozwala przetrwać wiele kryzysów. Chciałem stworzyć miejsce gdzie właściciele takich firm mogą podzielić się swoimi sukcesami, opowiedzą o wyzwaniach, a śledząc poczynania innych będzie im łatwiej poradzić sobie np. z sukcesją.

Projektując swój biznes zastanów się, jaką wartość ty chcesz dać ludziom. Może chcesz zachęcić ich do zadbania o sylwetkę i proponujesz taniec zamiast codziennych treningów biegowych? Nie musisz na siłę tworzyć nowej potrzeby. Mieszkasz na przedmieściach? Każdego dnia mieszkańcy stoją w korku by dostać się do większego miasta, w którym pracują? Może warto postawić budkę z kawą na wynos i serwować ją w sposób, który nie zmusza kierowców do wysiadania z samochodu

3. Jaka będzie struktura sprzedaży

Już na etapie projektowania biznesu, musisz zastanowić się jak będziesz zarabiał. W moim przypadku głównym źródłem utrzymania są konsultacje biznesowe, przygotowywanie tekstów na zlecenie i bieżąca obsługa wizerunkowa firm. (jeśli mogę ci pomóc w tej kwestii, kliknij w link) Partnerstwa na blogu to jedynie część przychodów. Partnerem tego materiału jest ING, który uruchomił swoją usługę TESTUJ POMYSŁ. To wyjątkowe narzędzie, dzięki któremu jeszcze przed „odpaleniem biznesu” możesz zwiększyć szanse jego powodzenia. 

Zobacz jak wygląda aplikacja Testuj Pomysł

Ty powinieneś się zastanowić nie tylko po ile będziesz oferował swój produkt, usługę, ale przede wszystkim w jaki sposób będziesz go sprzedawał. Trzymając się przykładu produkcji dekoracyjnych ciast: czy zdecydujesz się uruchomić własny punkt sprzedaży, czy może będziesz polegać na sieci partnerów, np. niewielkich piekarni czy sal weselnych, które będą oferować twoje produkty.

4. Jak określisz wskaźniki, które pokażą czy twój pomysł się powiedzie?

W którym momencie będziesz w stanie stwierdzić, że twój to strzał w dziesiątkę? Zastanów się, co będzie świadczyło o tym, że to się powiodło. Pamiętaj, że sprzedaż jednego czy dziesięciu tortów tygodniowo nie musi oznaczać sukcesu. W biznesie najważniejsze jest by konkretne rozwiązanie przynosiło tobie korzyści finansowe. Dlatego jeszcze na początku załóż sobie określoną liczbę klientów, których musisz zdobyć w określonym czasie, ile przychodu musisz wygenerować. 

W moim przypadku wiedziałem, że jakiekolwiek przychody muszą pojawić się po pierwszym roku i rosnąc systematycznie w każdy miesiącu. Podsumowanie projektu planują po 3 latach od startu (pozostały jeszcze 2). To dość odległa perspektywa ale trzymam się swoich założeń.

5. Co będzie twoim produktem?

Jestem zwolennikiem możliwie jak najszybszego startu od momentu powzięcia decyzji o projekcie biznesowym. W przypadku biznesnaostro.pl miałem wizję pierwszej wersji serwisu. Stworzyłem MVP czyli produkt o parametrach, które pozwalają pokazać go na rynku. Ulepszenia będą realizowane dopiero w trakcie gdy serwis zacznie zarabiać i w realnych warunkach okaże się, które funkcjonalności są najbardziej pożądane.

6. Zbadaj konkurencję

Im więcej mówisz o swoim projekcie, tym większe zainteresowanie wzbudzasz u swojej konkurencji. Nie zawsze musi to działać na twoją niekorzyść. Warto wymieniać się doświadczeniami i pomysłami. To, że jakieś rozwiązanie jest dobre u konkurenta, nie oznacza, że musi „zagrać” u ciebie i na odwrót. Jednak każda opinia pozwala spojrzeć z innej perspektywy na twoje przedsięwzięcie. Pamiętaj, że zawsze warto śledzić poczynania liderów rynku i badać, w jaki sposób udało im się osiągnąć sukces. Wielu przedsiębiorców naprawdę nie boi się zdradzić źródeł sukcesu. Nie do przecenia są spotkania branżowe. Warto się pojawić na nich od czasu do czasu. Wybierz się też na targi, poznaj dobrze rynek i nowe rozwiązania.

7. Sprawdź kondycję rynku

Dwa lata temu napisał do mnie pasjonat krawiectwa. Od lat szyje stroje wieczorowe dla znajomych. Miał pomysł by otworzyć prywatny zakład krawiecki. Jeszcze zanim zaczęliśmy analizować rynek, młody przedsiębiorca był przekonany, że to wyjątkowo trudna dziedzina bo wiele zakładów krawieckich się zamyka. Gdy jednak przyjrzeliśmy się konkurencji, znaleźliśmy niszę w szyciu miarowym. Młody krawiec zdecydował się spróbować swoich sił w szyciu koszul wizytowych. Doradziłem mu by wyspecjalizował się w obsłudze kancelarii prawniczych. Po dwóch latach jest znany w tym środowisku, a konkurencja nie jest w stanie go doścignąć. Mało tego. Zakres usług oferowanych klientom wzrósł na tyle, że teraz rynek na którym działa jest „rosnący”, a nie taki, o którym można powiedzieć, że zanika.

8. Jak sprawdzić kto będzie Twoją grupą docelową?

Tego możesz dowiedzieć się sprawdzając jak wygląda rynek. Także dzięki platformie ING TESTUJ POMYSŁ bardzo łatwo określisz, komu najłatwiej sprzedasz swój produkt. Platforma to efekt współpracy banku z jedną z firma badawczych. Zamysł opiera się na możliwości stworzenia krótkiego opisu przedsięwzięcia, a także przygotowania kilku pytań. Są one wysyłane do kilkuset osób, które wyrażają opinię na temat konkretnego pomysłu biznesowego i wypowiadają się co sądzą o tym rozwiązaniu. W ciągu kliku dni otrzymujemy odpowiedź, która może znacznie ułatwić m.in. dobór odpowiedniej grupy docelowej

9. Jakie są przewidywalne koszty i przychody?

Śmieszą mnie czasem wypowiedzi forumowiczów, którzy chcą uruchamiać stację benzynową czy restaurację, a jednocześnie zakładają, że mają na wszystko 50 tys. złotych. Stworzenie zarabiającego biznesu w tej branży nie jest możliwe z takim kapitałem. Jeśli już obracasz się w konkretnym sektorze rynku, znasz realia, łatwiej będzie ci znaleźć taki pomysł na własny biznes, który jesteś w stanie zrealizować.

10. Co podpowiada Ci twoja intuicja?

I na koniec coś luźniejszego. Zdaj się na swoją intuicję i spróbuj odgadnąć co ona ci podpowiada. Może to właśnie będzie twój nowy, pierwszy biznes?

Na koniec zadanie dla Ciebie. Napisz w komentarzu lub wyślij maila z najlepszym twoim zdaniem sposobem na sprawdzenie pomysłu biznesowego.

You may also like