Czy sklep monopolowy to dobry pomysł na biznes? Dane rynkowe pokazują coraz wyższe spożycie alkoholu i ….coraz mniej sklepów monopolowych. Oto kilka informacji o tym jak otworzyć sklep monopolowy i czy można sprzedawać alkohol przez internet. Oczywiście interesować nas będzie wyłącznie sprzedaż detaliczna.
Sklep monopolowy. Rynek sklepów alkoholowych w Polsce
Wódka wraca na polskie stoły. Tak najkrócej można powiedzieć o tym, co dzieje się na krajowym rynku alkoholi. Jak pisał Dziennik Gazeta Prawna dynamika do końca czerwca 2019r. kilkukrotnie przewyższyła nie tylko tę z pierwszego półrocza zeszłego roku, ale i całych dwunastu miesięcy. Jeśli chodzi o mocne alkohole, to Polacy wypili ich 143 mln littów. To o 6,7%. więcej niż rok temu. Wartość sprzedanego alkoholu wyniosła 7,3 mld zł. To o prawie 9% więcej niż w tym samym czasie 2018 r. – wynika z danych opracowanych Nielsen Polska. Eksperci podają, ze na koniec 2018 roku liczba sklepów i lokali gastronomicznych, które sprzedają alkohol wynosiła 127 tys. To o 2600 mniej niż rok wcześniej. Cztery lata temu takich sklepów było ponad 137 tys.
Specjaliści cytowani przez DGP przekonują, że wpływ na taką sytuację mają wypłaty 500+. Poprawa sytuacji finansowej wielu rodzin spowodowała, że kupują sporo alkoholu.
Czy w związku z tym sklep monopolowy to dobry biznes? Sprawdźmy.
Jaki alkohol sprzedaje się najlepiej?
Interesuje nas niewielki sklep z alkoholem. Według badań CMR z 2918 roku w sklepach najmniejszych (czyli takich do 300 mkw) największą sprzedaż, zarówno pod względem ilości, jak i wartości miał segment piwa. W sklepach alkoholowych 90 proc. wszystkich sprzedanych butelek to piwo. Pod względem wartości sprzedaży „złocisty trunek” stanowi 54%. Jedna czwarta to wódka czysta, a 11% wódka kolorowa. W końcówce stawki znajdują się wina, whisky, rum itd.
Statystyczny sklep alkoholowy małego formatu (a taki interesuje nas najbardziej) ma w swojej ofercie średni 200 różnych trunków.
Gdzie można sprzedawać alkohol?
Otwarcie sklepu monopolowego wiąże się z pewnymi obostrzeniami. Podstawowym wymogiem jest posiadanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych. Potocznie mówi się o nim „koncesja na alkohol”. Zasady udzielania koncesji na alkohol określa ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Każda gmina ma też prawo ustalić sobie liczbę punktów sprzedaży alkoholu, a także lokalizację takich miejsc. Zanim więc zaczniesz śledzić ogłoszenia pod hasłem lokal na sklep monopolowy, koniecznie sprawdź w urzędzie gminy, czy jest szansa na jeszcze jeden punkt sprzedaży alkoholu. Jeśli w twojej gminie nie będzie możliwości otwarcia sklepu z alkoholem, sprawdź w sąsiedniej.
Załóżmy, ze istnieje możliwość otwarcia sklepu z alkoholem. Trzeba będzie wtedy wybrać się po koncesję.
Ile kosztuje koncesja na sprzedaż alkohol?
Koncesję na sprzedaż detaliczną alkoholu wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Do kogo się zwrócić? Decyduje o tym lokalizacja punktu, w którym chcesz prowadzić działalność.
Koszt koncesji zależy od tego jaki rodzaj alkoholu chcemy sprzedawać. I tak:
- 525 zł – napoje alkoholowe zawierające do 4,5 % alkoholu oraz piwa
- 525 zł – napoje alkoholowe zawierające powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa )
- 2100 zł – napoje alkoholowych zawierające powyżej 18 % alkoholu
Musisz pamiętać, że jeśli chcesz sprzedawać wszystkie rodzaje alkoholi, musisz zapłacić za wszystkie pozwolenia.
Możliwe jest też wykupienie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż alkoholu, jeśli np. chcesz sprzedawać napoje z procentami na plenerowej imprezie.
Zobacz też: Biznes na wsi i małym mieście. Nawet dla tych, którzy nie są artystami. Jak na tym zarobić?
Koncesja na alkohol wydawana jest na określony czas. W przypadku sklepu koncesja obejmuje okres nie krótszy niż 2 lata, a w przypadku gastronomii, gdzie alkohol spożywany jest na miejscu, są to przynajmniej 4 lata. Ale to jeszcze nie wszystko. Co roku będzie też trzeba będzie uiścić specjalną opłatę za sprzedaż alkoholu.
Płaci się ją w trzech ratach:
- do 31 stycznia,
- do 31 maja ,
- do 30 września danego roku
Wysokość takiej opłaty zależy od tego jaki obrót osiągnęliśmy sprzedając alkohol. Jeśli obrót napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% przekroczy 37500 zł trzeba będzie zapłacić kwotę stanowiącą 1,4% wartości sprzedaży takich napojów w poprzednim roku. Podobnie będzie w przypadku napojów od 4,5% do 18% alkoholu. Obrót powyżej 77000 zł wygenerowany ze sprzedaży napojów o zawartości pow. 18% alkoholu powoduje konieczność zapłaty kwoty 2,7% wartości sprzedaży z poprzedniego roku.
Jeśli masz zamiar prowadzić kilka punktów sprzedaży alkoholu, musisz postarać się o koncesję dla każdego z punktów osobno. Wszystko dlatego, że koncesja wydawana jest nie na przedsiębiorcę ale na określony punkt sprzedaży.
Sprawdź też: Wynajem lokalu na działalność, umowa, koszty. Jak negocjować warunki najmu lokalu? Poradnik mikroprzedsiębiorcy
Lokalizacja sklepu alkoholowego
Pamiętaj, że gmina może określić nie tylko ile punktów sprzedaży alkoholu może funkcjonować na danym terenie ale też decydować o godzinach otwarcia takich punktów. To ważne jeśli chcesz np. prowadzić całodobowy sklep z alkoholem. Jeśli gmina nie zgodzi się na to, nie ma przebacz. Trzeba się dopasować.
Wybierając lokalizację warto też określić od razu na jaką klientelę chcesz się nastawić, a także czy twój sklep będzie wyłącznie sklepem alkoholowym, czy będziesz miał też w asortymencie artykuły spożywcze? Od tego będzie też zależeć wielkość powierzchni, którą musisz przeznaczyć na sklep.
Czy można sprzedawać alkohol przez internet?
I tu może pojawić się pytanie czy możesz uruchomić sprzedaż alkoholu przez internet. Według serwisu prawokonsumenckie.pl przepisy Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wyraźnie wskazują tzw. punkty sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych:
- Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:
- sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- wydzielone stoiska – w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2,
- pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.
- Producenci określeni w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2014 r. poz. 1104 oraz z 2015 r. poz. 1419 i 1893) mogą prowadzić sprzedaż detaliczną win gronowych pochodzących z upraw własnych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży w punkcie sprzedaży, którym jest lokalizacja w miejscu wytworzenia wina uzyskanego z winogron pochodzących z upraw własnych.
Składki ZUS 2019. 10 legalnych sposobów by nie płacić ZUSu w ogóle albo jak płacić mniejszy ZUS
Co jednak ze sklepami z winem? Przedsiębiorcy handlujący alkoholem w internecie argumentują, że jest to tylko jeden z kanałów przyjmowania zamówień, a nie miejsce sprzedaży. Wszystko dlatego,że ustawa o wychowaniu w trzeźwości nie zawiera przepisów, które zabraniają przyjmowania drogą elektroniczną zamówień na dostawę alkoholu przez przedsiębiorcę, który prowadzi działalność w punkcie, w którym wydana jest koncesja na sprzedaż alkoholu.
Sklep monopolowy – biznesplan
Większość sklepów monopolowych sprzedaje tanie alkohole znanych i popularnych marek. Są też takie, które oferują luksusowe alkohole w bardzo wysokiej cenie.
Jeśli założymy, że nasz sklep monopolowy będzie miał ok. 60-80 metrów kwadratowych to na samo zatowarowanie i przygotowanie sklepu będziemy potrzebować ok. 200 000 zł. Już na etapie uruchamiania sklepu warto nawiązać kontakt z dużą hurtownią alkoholu lub lokalnym przedstawicielem producenta. Pomoże w dobraniu asortymentu. To szczególnie ważne na początku działalności. Chodzi o to by jak najszybciej zorientować się, które towary będą najszybciej rotowały. Z czasem przedstawiciele handlowi będą pomagać ci w promowaniu konkretnych marek alkoholi oferując korzystne rabaty.
Przeczytaj też: Ile płacić członkom rodziny? Mniej, więcej czy tyle samo co innym pracownikom?
Stałe koszty miesięczne
Wśród stałych kosztów miesięcznych, oprócz tych związanych z utrzymaniem lokalu, trzeba uwzględnić inwestycję w pracownika. Przy sklepie otwartym 12 godzin w ciągu dnia minimalna liczba pracowników to 3. Przy sklepie całodobowym będziesz musiał zatrudnić przynajmniej 6 osób. Pamiętaj, że każdy pracownik ma miesiąc urlopu w ciągu roku, może też pójść na zwolnienie więc musisz mieć kogoś na zamianę. Niektórzy właściciele decydują się na zatrudnienie ochroniarza, który będzie pilnował sklepu. Są i tacy, którym wystarcza bardzo dobry monitoring. A ile można zarobić? Średnia marża w sklepie monopolowym może wynieść około 25-30 proc. Jak mówią właściciele sklepów monopolowych, zimą najlepiej sprzedają się mocne alkohole, a latem zdecydowanym liderem jest piwo.
Przykładowe koszty dla lokalu 50-60 m2, w zł | |
KOSZTY POCZĄTKOWE | |
Przygotowanie lokalu | 60 tys. |
Wyposażenie (lady, regały) | 10 tys. |
Kasa fiskalna – terminal płatniczy | 3 tys. |
Pierwsze zatowarowanie | 100 tys. |
Koncesja | 4 tys. |
Monitoring | 4 tys. |
Ubezpieczenie | 3 tys. rocznie |
SUMA | 184 tys. |
KOSZTY MIESIĘCZNE | |
Wynajem lokalu | 4 tys. |
Pensje pracowników (przy 3 osobach) | 9 tys. (zakładamy umowę o pracę na kwotę 2500 brutto) |
Inne koszty | 2 tys. |
SUMA | 15 tys. |
Przychody
Zakładając, że w miesiącu sklep będzie otwarty przez 25 dni (nie liczymy niedziel), a średnia marża wyniesie 20%, to żeby zarobić na koszty miesięczne, miesięcznie musisz sprzedać towaru za ok. 70 000 zł. Dopiero po przekroczeniu tej kwoty, twój sklep monopolowy zacznie generować zysk.
Oczywiście koszty i przychody będą różne w zależności od warunków, w których przyjdzie ci prowadzić działalność. Musisz je więc oszacować dla miejsca, w którym chcesz sprzedać alkohol.
A jak kształtują się twoje wyliczenia? Podziel się nimi w komentarzu. Będę też wdzięczny za udostępnienie tego materiału, by jak najwięcej osób mogło się z nim zapoznać i podyskutować.
Biznes alkoholowy wcale do prostych nie należy, co świetnie ukazują wyliczenia 😉 Super artykuł
Otworzyliśmy sklep z alkoholem w warszawie, zatowarowanie było z odroczonym terminem płatności 99.99% sklepów na takim bazuje więc nie wiem skąd pomysł o wkładzie własnym w towar. Wyposażenie sklepu w lodówki kosztowało ok 15 000zł, Pułki z ladami ok 2000zł + praca własna, w lokalu była już klimatyzacja. Dodatkowy koszt to drzwi z uchylną szybką antywłamaniowe za 4400zł Plus witryna Sklepowa 3900zł. Ogółem wyszło ok 25 000zł wkładu własnego na lokal 64m2 + koszty comiesięczne 13 000zł łącznie z lokalem i 2 pracownikami. Nie wiem skąd wziąłeś swoje wyliczenia ale widać że nie masz zielonego pojęcia o sklepie alkoholowym
Bartoszu, bardzo dziękuję za Twój komentarz. Gratuluję Ci znalezienia dostawców, którzy od pierwszego dnia dadzą Ci towar “na termin”, szczególnie w branży alkoholowej. Z branżą handlową związany jestem od 20 lat i przekonywanie mnie, że ktoś Ci da towar “za frajer” na dzień dobry, naprawdę nie ma sensu. No chyba, że podpisujesz umowę franczyzową, wtedy możesz mieć szansę na towar z odroczonym terminem ale wtedy zabezpieczenie finansowe ustalane jest w inny sposób
Otworzenie sklepu monopolowego na pewno może się opłacić. Zanim to zrobimy warto skonsultować z prawnikiem jak wygląda sprawa koncesji, gdzie i jak to załatwić, kiedy możemy ją stracić. Bez koncesji sklep monopolowy nie istnieje.
Bardzo ciekawe wyliczenia – widać, że tak naprawdę nie jest to łatwy biznes, jak niektórym może się wydawać.
Świetny artykuł: bardzo merytoryczny.
Aż przypomina mi się sąsiad, któremu wydawało się, ot tak hop siup , ze z niczego założy sobie sklep z alkoholem i zajmie mu to max miesiac 🙂
Ale fakt: tutaj trzeba i dobrego rozeznania w uprawnieniach, koncesjach, kosztach, jak i konkretnego biznes planu.
Przynajmniej jeśli zależy nam na tym, żeby to był biznes, który faktycznie przyniesie konkretne korzyści i zyski, a nie będzie kolejnym sklepem, który po miesiacu padnie…