Nie wstydzą się, że biznes prowadzą dla pieniędzy, po to by być dla siebie sterem i okrętem, nie mieć szefa, a także by realizować swoje pasje. Przedstawiciele młodego pokolenia mają też specyficzne podejście do produktów i usług. Raport „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” to pierwsze tego typu badanie na polskim rynku. Postanowiłem się przyjrzeć raportowi dokładniej.

Roszczeniowi, dbają tylko o własny interes i nie liczą się z potrzebami innych. Pokolenie milenium opisano dość dobrze w kontekście rynku pracy.

Do tej pory nie było jednak badania, które obejmuje temat milenialsów jako przedsiębiorców. Dlatego z nieukrywaną radością i ciekawością wziąłem udział w prezentacji zorganizowanej przez EFL. Zespół tej firmy, na co dzień zajmującej się leasingiem, przygotował raport „Milenialsi w MŚP. Pod lupą”. Autorzy postanowili zająć się trzeba podstawowymi kwestiami:

  • Jak milenialsi prowadzą swoje biznesy? W jakich branżach?
  • Co ich motywuje, co napędza?
  • Jak finansują biznes? Jakich produktów i usług oczekują

W ramach projektu przebadano 500 przedsiębiorców z pokolenia Y ze wszystkich województw z następujących branż: budownictwo, handel, hotele i gastronomia, ICT, produkcja, rolnictwo i przetwórstwo, transport, usługj. 40 proc. stanowili mikroprzedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób, tyle samo mali przedsiębiorcy zatrudniający do 49 osób, a 10 proc. średni przedsiębiorcy. Ponad 80 proc. badanych firm działało na rynku nie dłużej niż 10 lat. „Lubię konkurowanie i kusiła mnie możliwość brania udziału w takim niekończącym się konkursie. Chciałam oferować usługi konkurujące jakością, pozwalające mi nieustannie sprawdzać się na wolnym rynku tłumaczeń. To było pociągające” – podkreśla Marta Jasiukiewicz, partner w Translation Street, cytowana w raporcie. 

Motywacja do prowadzenia biznesu

Raport był dla mnie interesujący o tyle, że w dużej mierze zajmuję się badaniem i opisywaniem biznesów małych i średnich. W dużej mierze interesują mnie przedsięwzięcia oparte na pasji założyciela. I co? I trafiłem na źródło bardzo ciekawych informacji. 

Już na początku okazało się, że jeżeli chodzi o cele prowadzenia firmy to odpowiedzi badanych są raczej jednoznaczne. Dla prawie 80 proc. przedsiębiorców biznes to:

    • zapewnienie stabilności finansowej rodzinie
    • bycie samemu sobie szefem
    • maksymalizacja dochodów
    • możliwość rozwijania pasji
    • budowanie swojej pozycji
    • przynależność do grupy osób przedsiębiorczych

>>> Sprawdź, czy twój pomysł biznesowy ma szansę powodzenia?

Samo zapewnienie stabilności finansowej i maksymalizacja dochodów nie dziwi. Pochwalam to, że nareszcie otwarcie przyznają, że robią biznes „dla pieniędzy”. Co jednak nie mniej istotne, badani podkreślają, że ważna jest dla nich możliwość rozwijania pasji. I zarabiania na niej. Mniej jednoznaczne są odpowiedzi na pytanie dotyczące motywacji do prowadzenia biznesu. 

 

 
Milenialsi zakładają biznesy przede wszystkim ze względu na chęć rozwijania pasji. A tych jest sporo: kulinarna, podróżnicza, artystyczna. To nie są tylko przedsiębiorstwa oparte na nowoczesnych technologiach. Biznes dla nich to możliwość zarabiania pieniędzy. Nie chcą już zmieniać świata, a poprawiać byt swój i swojej rodziny – mówi serwisowi Biznes na Ostro Radosław Woźniak, wiceprezes EFL
 
Dla sporej grupy jest to kontynuacja dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Robią to co do tej pory ale traktując to jako biznes. Są elastyczni i chętnie podejmują wyzwania.

Wartości w biznesie 

Na pytanie dlaczego decydują się na biznes, najczęściej wskazywana odpowiedź to chęć zwiększenia zysków i niezależność. Warto zwrócić uwagę, że ponad 40 proc. badanych w ogóle nie brało pod uwagę zostania trybikiem w cudzej firmie. Może się wydawać, że przedstawiciele młodego pokolenia to materialiści i indywidualiści. Bardziej właściwe jest określenie tej grupy jako ludzie poszukujący, otwarci, o wielu zainteresowaniach. U prawie połowy pomysł na biznes zrodził się z chęci rozwijania zainteresowań. 
 

biznes na ostro

 
Badanie EFL potwierdza też, że pokolenie milenialsów dość rzetelnie podchodzi do przygotowania swojego biznesu. Podobnie jak w raporcie Deloitte (The Deloitte Millennial Survey 2017)   czytamy, że decyzja o założeniu firmy poprzedzona jest analizą rynku, poszukiwaniem niszy, myśląc w kategoriach potrzeb klientów. Pokazuje to, że milenialsi jako przedsiębiorcy są bardzo świadomi odpowiedzialności za biznes. Samo posiadanie pasji nie wystarczy do zbudowania dobrego biznesu. Trzeba wiedzieć jak na tym zarabiać. A milenialsi mają na to pomysł.

Milenialsi są grupą bardzo świadomą, a biznesy realizowane są w sposób przemyślany. – Jeśli ktoś realizuje biznes wywodzący się z pasji to nie traktuje go jako „easy money”, a raczej długoterminowy – dodaje Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

Jest i w materiale jedno zaskakujące spostrzeżenie. Milenialsom zależy na dobrych relacjach z pracownikami i partnerami biznesowymi. Bardzo wysoko cenią sobie jakość. Aż 83 proc. z nich jest w stanie zapłacić więcej za produkty i usługi, które uważają za lepsze.

 
To z kim będą współpracować i jaki produkt, który pomoże im w rozwoju firmy zależy od rekomendacji, które otrzymują od znajomych. Młodzi praktycznie w ogóle nie zwracają uwagę na reklamy.
– Etos milenialsa, czyli zbiór wartości, który określa tę grupę jest dość mocno zdefiniowany. Wielu z nas nas wydaje się, że milenialsi to pokolenie zamknięte w telefonach, wyobcowane. Tymczasem przedsiębiorcy w tej grupie na pierwszym miejscu stawiają relacje. Kierują się głównie rekomendacjami. To jest pochodna relacji. Jeśli bowiem ktoś utrzymuje relacje to chętnie skorzysta z rekomendacji niż reklamy – mówi Radosław Woźniak, z EFL.
 
To też dobry prognostyk dla takich jak ja. Na swoim blogu często prezentuję produkty i usługi dla rynku MŚP. Choć opisuję ich sporo, to rekomenduję zakup jedynie tych, których sam używam i jestem z nich zadowolony. W tym tygodniu polecam Leasing w EFL – dowiedz się więcej . Dla wszystkich, którzy zdecydują się sfinansować zakup samochodu, w pakiecie oferowana jest pomoc w razie awarii lub kolizji, naprawa bez kosztów VAT. Wszystko przy minimum formalności i decyzji „od ręki”

Podejście młodych do biznesu

Wiele miejsca poświęcam też podejściu do biznesu w zależności od wieku. Badanie „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” pokazuje, że grupa ta w podejściu do biznesu różni się zasadniczo od swoich rodziców. Sukces dla nich to osiąganie równowagi między obowiązkami domowymi i zawodowymi. Co ważne, nie są to tylko deklaracje. Młodzi, w przeciwieństwie do starszego pokolenia, faktycznie work-life balance wprowadzają w życie. Dla milenialsów sukces to również wywieranie pozytywnego wpływu na społeczeństwo, budowanie znanego biznesu i zapewnienie stabilności materialnej swojej rodzinie oraz zwiększanie osobistego majątku.
 
A skoro już przy pieniądzach jesteśmy. Mimo zamiłowania do nowoczesnych technologii, mediów społecznościowych i mody na wszelkie oryginalne sposoby finansowania projektów, milenialsi – podobnie jak większość biznesmenów działających w sektorze MŚP – środki na uruchomienie firmy czerpie z własnych oszczędności. 
 

 
Młodzież wciąż zdaje się nie ufać zewnętrznemu finansowaniu. Szczególnie jeśli chodzi o pierwsze lata prowadzenia firmy. Ponad połowa uruchamia firmę z własnych środków. Moim zdaniem wierzą tak bardzo w powodzenie swojego biznesu, że decydują się zaryzykować własne pieniądze. Z drugiej strony ewentualna porażka nie będzie skutkowała koniecznością zaczynania nowego przedsięwzięcia z długami.
 
A ty jak odnosisz się do tej kwestii?
 
 

You may also like