Nie ma tu zbyt dużej konkurencji, nie trzeba tak bardzo walczyć ceną, a klienci są lojalni, czyli co to jest nisza rynkowa. Jak szukać niszy i kiedy jest ona dobra?

Handlujesz w internecie i narzekasz, że inni mają taniej i dzięki temu sprzedają więcej? Martwi Cię konieczność przeznaczania coraz większych kwot na marketing i reklamę bo konkurencja nie śpi? Chciałbyś otworzyć własny biznes ale uważasz, że rynek jest już napchany i trudno na nim znaleźć miejsce dla ciebie? A może uważasz, że tam gdzie mieszkasz, nie ma szans na powodzenie twojego biznesu bo klientów znajdziesz tylko w dużym mieście? Jeśli choć przez chwilę pomyślałeś, że to o Tobie, powinieneś z całą pewnością zastanowić się, jak znaleźć rynkową niszę. Bo on może pozwolić ci osiągnąć sukces w biznesie. Czy szukanie rynkowej niszy jest dla Ciebie? Czy zawsze będzie ona dobra? Postanowiłem zająć się specjalnie dla Ciebie tym tematem

LISTA 25 pomysłów na biznes letni. Zobacz, jak zarabiać na urlopowiczach

Co to jest nisza rynkowa?

Na początek musimy sobie potwierdzić jedno. Zdecydowana większość biznesów działa tak by pokonać konkurencję oferując te same produkty lub usługi. Wyróżnikiem ma być ich udoskonalona forma albo obniżenie ich ceny. To wszystko prowadzi do tego, że konkurencja jest jeszcze ostrzejsza i w efekcie prowadzi do wzajemnego wyniszczenia. Innymi słowy jest to biznes masowy, oparty na skali i wymagający sporych zasobów finansowych (swoich lub pochodzących od inwestorów). Jeśli nie masz ogromnych środków na promocję i nie chcesz prowadzić twardej walki konkurencyjnej, zainteresuj się niszowym biznesem. Działanie w niszy rynkowej pozwala zbudować trwalszy. A co to jest nisza rynkowa?

Nisza rynkowa jest wycinkiem większego rynku, który wyróżnia się pod względem oferowania np. wyłącznie określonych produktów albo sposobu obsługi klienta. Żeby mówić o tym, że jakiś biznes jest niszowy powinien on mieć określone elementy

Elementy wyróżniające biznes niszowy

Biznes niszowy może być zbudowany w oparciu o wiele wyróżników. Wśród tych podstawowych da się wymienić:

  • Obsługę tylko konkretnej grupy klientów (np. SPA tylko dla biznesmenów)
  • Obsługa konkretnego rynku pod względem geograficznym (np. sprzedaż wołowiny pochodzącej tylko z jednego regiony Argentyny, sprzedaż win tylko z jednej, malutkiej winnicy)
  • Wybrana, ściśle określona lokalizacja twojego biznesu (zarabiasz jako „misiek” w górach albo postać z bajki na nadmorskim pasażu)

Biznes na wsi i małym mieście. Nawet dla tych, którzy nie są artystami. Jak na tym zarobić?

Dla wielu początkujących przedsiębiorców niszą może być np. specjalistyczny sklep internetowy. Można uruchomić sklep ze sprzętem dla kajakarzy, czy sklep z odzieżą dla osób otyłych. Szukając niszy rynkowej sprawdzaj jak bardzo dany rynek jest zagospodarowany. Może się bowiem zdarzyć, że duże firmy, obsługują twoją „działkę” niejako „przy okazji”. Ty oferując wycinek ich oferty możesz znacznie lepiej wykorzystać potencjał takiego rynku. Jeśli więc planujesz otworzyć sklep z artykułami wędkarskimi, spróbuj zawęzić asortyment i zacząć od sprzedaży produktów np. do połowów na otwartym morzu. Bo choć rynek wędkarski jest bardzo szeroki i konkurencyjny, duzi gracze niekoniecznie będą chcieli się rozdrabniać, rozwijając konkretną kategorię. I to jest pole do popisu dla Ciebie.

Jeśli jesteś prawnikiem, to podkreśl swoją wąską specjalizację (np. anulowanie mandatów, czy unieważnianie spraw frankowych).

Dlaczego biznes niszowy się opłaca?

Aktualnie istnieje bardzo wiele czynników, które sprzyjają stosowaniu strategii biznesowej opartej na niszy. Po pierwsze wiele branż się konsoliduje i tworzą się ogromne firmy, które często rezygnują z obsługi klientów wymagających specjalistycznej obsługi. Po drugie zmienia się sytuacja konsumentów. Coraz częściej szukają oni produktów przygotowanych specjalnie dla nich albo też duże zaangażowanie w zaawansowanie technologie.

 5 korzyści niszy rynkowej

Budowanie biznesu opartego na niszy ma wiele zalet. Jedną z podstawowych korzyści niszy rynkowej jest zdecydowanie mniejsza konkurencja w porównaniu do biznesu masowego i możliwość uzyskiwania wyższych marż. Co jeszcze powoduje, że znalezienie niszy rynkowej jest tak opłacalne?

  • Możliwość skorzystania z efektu pierwszeństwa – jeśli zdominujesz jakiś niewielki segment rynku, bardzo łatwo będzie ci zostać jego liderem co przełoży się na to, że nowym konkurentom będzie bardzo trudno na niego wejść
  • Mniej konkurentów – co wynika z pierwszej korzyści, jeśli konkurentów jest mniej, zdecydowanie łatwiej jest z nimi walczyć
  • Potrzebujesz mniej pieniędzy na start – w rynku masowym, a co za tym idzie bardzo konkurencyjnym, przewagę buduje się przede wszystkim na niskiej cenie. Utrzymywanie niskich wymaga ogromnych obrotów, a to oznacza, że musisz mieć spory kapitał by móc płacić swoim kontrahentom za towary lub usługi, które sprzedajesz innym.
  • Wyższa rentowność – biznes niszowy raczej nie jest oparty o walkę cenową. Wszystko to powoduje, że możesz pozwolić sobie na to by produkty lub usługi sprzedawać drożej.
  • Łatwiej zbudować rozpoznawalność – jeśli działasz na małym, niszowym rynku łatwiej będzie ci stać się autorytet dla innych, a przez to zwiększysz zainteresowanie klientów swoim biznesem

>>> Copywriting czy content marketing. Co wybrać, żeby zwiększyć ruch na stronie i sprzedaż w sklepie internetowym?

Strategia błękitnego oceanu i nisza biznesowa

W wielu biznesowych książkach w rozdziale poświęconym poszukiwaniu biznesowej drogi podawane są przykłady adaptowania jakiegoś pomysłu na lokalnym rynku. Wystarczy bowiem, że ktoś przeniesie do Polski jakieś rozwiązanie i już może odnieść sukces. O ile jestem zwolennikiem podpatrywania innych, o tyle nie polecam ci na siłę powielania pomysłów. To naprawdę się nie uda. To tzw. strategia czerwonego oceanu, czyli próba rozwiązania określonego problemu w sposób inny niż wszyscy poprzez wchodzenie na już istniejący rynek. Wtedy musisz bowiem dopasować się do istniejących reguł, a silna i bardziej doświadczona konkurencja może łatwo Cię pokonać. W tym przypadku konkurowanie jest coraz droższe. Trzeba cały czas poprawiać wydajność pracowników, a także efektywność całej firmy. Konkurencja zaczyna bardzo szybko kopiować działania innych firm z branży. I właśnie wtedy dochodzi do ostrej walki o klienta, która ostatecznie powoduje, że najsłabsi spektakularnie upadają.

Solopreneur –  nowy model biznesowy wśród małych przedsiębiorców

Według koncepcji „Błękitnego Oceanu” (Blue Ocean Strategy) stworzonej przez Chana Kima i Renée Mauborgne, zamiast ostrej walki z konkurentami powinniśmy się skupić właśnie na nieodkrytym segmencie jakiegoś rynku – czyli Błękitnym Oceanie.

Jak budować biznes w niszy?

Biznes w niszy można stworzyć na 3 sposoby.

  1. Stworzenie niszy rynkowej – jeśli widzisz, że określone potrzeby danej grupy klientów nie są w pełni zaspokojone

– nisza terytorialna – na osiedlu brakuje specjalistycznego warzywniaka, a jest tylko sieciowy minimarket

– spełnienie potrzeb określonej grupy (szkolenia wyłącznie dla księgowych)

– nisza produktowa (zamiast sprzedaży krzeseł i siedzisk, ukierunkowanie na sprzedaż foteli dla graczy komputerowych)

  1. Uzupełnienie niszy rynkowej – sprawdzi się jeśli chcesz spełnić dodatkowe potrzeby klientów

– uzupełnienie produktu (sklep internetowy z butami sportowymi dodaje szkolenie z biegania z trenerem

– dodanie usługi do produktu (przy sprzedaży klimatyzatorów dodajemy od razu serwis i konserwację, oferując usługi księgowe dodajemy dodatkowo porady prawne)

– uzupełnienie możliwości danego produktu (leasing dla firm rozszerzony na grupę klientów indywidualnych

  1. Wykreowanie nowej niszy, czyli stworzenie rynku

Niszę można łatwo wykreować jeśli:

– zmieniają się preferencje konsumentów (klienci nie chcą tracić czasu na dojazdy do serwisu samochodowego czy myjni, więc oferujemy usługę door to door

– zmiana prawa (zmiany w prawie dotyczącym reklamacji powodują, że można wyspecjalizować się w sprzedaży regulaminów dla sklepów internetowych)

– powstają nowatorskie produkty – telefony APPLE otworzyły rynek dla twórców gadżetów lub urządzeń uzupełniających

Gdy wiesz już jakie są drogi do zbudowania biznesu opartego na niszy, dobrze jest poznać reguły, dzięki którym będzie to łatwiejsze. Na potrzeby tego materiału stworzyłem więc

5 reguł niszy biznesowej

Żeby zbudować biznes w niszy warto zwrócić uwagę na 5 elementów.

  1. Zrezygnuj z wszystkiego tego, co nie daje konkretnej wartości dla klienta
  2. Zawężaj swoją ofertę
  3. Podkreślaj i rozwijaj wszystko to, co wykracza poza standardy branży, w której działasz
  4. Stwórz nową wartość, która znacząco odróżnia cię od masowej konkurencji
  5. Zidentyfikuj dobrze niszę i dopasuj do niej swój produkt lub usługę

Budując biznes niszowy pamiętaj, że ma on ograniczoną dynamikę, ma mały zasięg. Jeśli będziesz chciał się rozwinąć to będziesz musiał poszukać kolejnej niszy. Inaczej będziesz skazany na wejdzie w „masówkę”.

W co inwestować? Rynek alkoholi w Polsce. Pomysł na biznes: sklep monopolowy. Jak otworzyć sklep z alkoholem?

Wady biznesów niszowych

Jeśli zastanawiasz się nad tym czy otwierać biznes niszowy, czy też iść w „masówkę” musisz być świadomy zagrożeń związanych z niszowością biznesu. Podstawowym zagrożeniem jest zły wybór niszy. Jeśli nie znasz dobrze rynku na którym chcesz działać, źle rozpoznasz potrzeby albo wybierzesz mało atrakcyjny segment rynku, możesz bardzo szybko ponieść biznesową porażkę. Wadą może być też niska bariera wejścia do niszowego biznesu. Nawet jeśli korzystasz z przewagi pierwszeństwa w danym segmencie rynku, może się okazać, że bardzo szybko na twoje „poletko” wskoczy ktoś bardziej doświadczony. Może też okazać się, że twoja nisza jest określona zbyt szeroko i szybko znajdzie się ktoś, kto wykorzysta wycinek twojego biznesu tworząc swoją niszę i zabierając najbardziej wartościowych klientów.

No dobrze ale jak szukać niszowego biznesu?

Podobnie jak nie ma jednej recepty na dobry pomysł biznesowy, tak bardzo trudno jest znaleźć swoją niszę. Często idea pojawia się zupełnie przypadkowo. Pamiętaj, że konkretne przedmioty, czy usługi narodziły się tylko dlatego, że ktoś dostrzegł problem, który te narzędzia będą w stanie rozwiązać. Takim niszowym produktem okazały się np. nożyczki dla osób leworęcznych.

Najczęściej biznesy oparte na niszy swój początek mają w pasji założyciela. Jeśli interesuje cie jakaś dziedzina, czujesz się ekspertem w jakiejś branży, to pasja jest pierwszym krokiem do niszowego biznesu. Jeśli np. jesteś dobry w łucznictwie albo akrobatyce możesz uruchomić szkołę związaną z taką dyscypliną?

Pomysły na biznes w czasie kryzysu. Na czym zarabiać? [Lista 25 konkretnych rozwiązań]

Dobrym przykładem tworzenia niszy jest branża wody do picia. Oprócz marek masowych mamy niszowe marki, które celują np. w segment klientów premium albo tych, którzy oczekują wody w szklanej butelce zamiast plastikowej albo też nisza oparta na dostarczaniu wody w formie tygodniowego lub miesięcznego abonamentu.

To teraz zadanie dla Ciebie. Napisz w komentarzu w jaki sposób szukasz niszy w biznesie, przewagi konkurencyjnej