Koronawirus znacząco zmienia gospodarkę. Pewne jest, że będziemy świadkami kryzysu ekonomicznego. Według części ekspertów może to być najbardziej dotkliwa recesja od stu lat. Sporo firm upadnie, zwiększy się bezrobocie, a klienci (konsumenci i firmy) będą mieć mniej pieniędzy dlatego baczną uwagę będą przykładać do kwestii wydatków. Trudne warunki gospodarcze są jednak dobrą okazją by rozpocząć biznes albo też całkowicie zmienić branżę i zająć się czymś innym. Nawet w małym mieście, które boryka się ze sporym bezrobociem, a klienci z niewielką ilością pieniędzy, można zarobić. Postanowiłem więc przygotować pomysły na biznes w czasie kryzysu. Nie jest to jednak wyłącznie lista pomysłów na biznes odporne na recesję. Do każdego pomysłu dorzucam kilka podpowiedzi, które pomogą ci wyróżnić się na rynku.

Oczywiście to, czy konkretna firma przetrwa nie zależy wyłącznie od branży, w której działa ale przede wszystkim od umiejętności i zaradności przedsiębiorcy, który podejmie się prowadzić daną firmę. Warunki biznesowe pozwalają jednak przypuszczać, że większym zainteresowaniem będą cieszyć się określone branże. Wybrałem więc te biznesy, które pomagają wypełnić najbardziej podstawowe potrzeby klientów. Mniej będzie tu pomysłów na biznesy związane z hobby, rozrywką, czy innymi zajęciami, z których w cięższych czasach klientom łatwiej zrezygnować.

 

Pomysły na biznes odporne na kryzys. Lista!!!

1. Pomysł na biznes – firma sprzątająca, firma dezynfekcyjna

Nawet jeśli pandemia skończy się w ciągu kilku miesięcy, sporym zainteresowaniem będą cieszyć się usługi dezynfekcji, zarówno firm jak i domów. Gdy gospodarka ruszy, ludzie zaczną się spotykać ze sobą, jeszcze większa uwaga będzie zwrócona na czyszczenie i sprzątanie przestrzeni wspólnych. Popularna może stać się też dezynfekcja domów. Przecież będziemy chcieli organizować spotkania ze znajomymi, czy też kontrahentami. Nie ukrywajmy, sporo biznesów przeniesie się do prywatnych mieszkań i domów. A jeśli będą traktowane jak biura, to trzeba będzie je dobrze zdezynfekować. Jeśli więc zastanawiasz się nad tym jaki biznes uruchomić, rozważ pomysł na firmę sprzątającą.

2. Lokalna firma kurierska – dostawy zakupów

Firmy kurierskie kojarzą nam się przede wszystkim z dowożeniem zakupów ze sklepów internetowych. Najczęściej są one realizowane przez duże, globalne lub ogólnokrajowe firmy kurierskie. Pandemia koronawirusa pokazała, jak bardzo potrzebne są usługi dostarczania żywności i innych podstawowych produktów do klientów. I tutaj świetnie radzą sobie lokalni kierowcy. Lokalna firma kurierska może obsługiwać niezależne sklepy spożywcze z okolicy, bary i restauracje realizujące dostawy na telefon, a także odbierające i dostarczające produkty do lokalnych serwisów (pomysł na firmę serwisującą opisuję dalej). To pomysł o tyle dobry, że dla wielu lokalnych punktów handlowych sporym wyzwaniem jest terminowa realizacja wszystkich dostaw. Po prostu brakuje im kierowców i pojazdów. Z czasem ta działalność będzie się profesjonalizować. Jeśli wiec masz pomysł jak się wyróżnić i jaką dodatkową korzyść zaproponować swoim klientom, zbierz kilku kierowców i załóż lokalną firmę kurierską specjalizującą się w dostawach w rejonie miasta czy powiatu.

3. Mały sklep spożywczy – czy to się opłaca?

Ograniczona dostępność restauracji i barów (realizują tylko zamówienia z dostawą), powoduje, że więcej osób niż zazwyczaj decyduje się na przygotowywanie posiłków w domu. Nawet jeśli zwiększy się liczba ludzi ze skromnym portfelem (rosnące bezrobocie, problemy finansowe), to nie oznacza to, że wszyscy będą kupować w sieciowych dyskontach. Małe sklepy spożywcze, jako miejsca mniej narażone na ryzyko gromadzenia się dużej liczy osób cały czas są i jeszcze przez długi czas będą uważane za dość bezpieczne. Mało tego. Lokalne sklepy spożywcze są często bardziej elastyczne od sieciówek. Jeśli więc znajdziesz pomysł na sklep spożywczy, czyli np. zaoferujesz sporo produktów regionalnych, ekologicznych ale i tanich zarazem, a dodatkowo dasz możliwość zamówienia ich do domu, masz szansę odnieść sukces nawet w czasie recesji.

4. Pomysł na biznes – sklep z alkoholem

Choć dla wielu jest to biznes kontrowersyjny bo związany jest z oferowaniem alkoholu, ja uważam, że dobrze poprowadzony sklep monopolowy to stabilne źródło dochodu. Bo tak jak i inne używki, trzeba stosować je z umiarem. O tym jak zarabiać na sklepie monopolowym możesz przeczytać w jednym z moich poprzednich materiałów. ZOBACZ: JAK WYGLĄDA RYNEK ALKOHOLI W POLSCE. JAK OTWORZYĆ SKLEP MONOPOLOWY? Ważne będzie by asortyment dopasować do lokalnej klienteli.

5. Przygotowywanie posiłków – weki i konserwy, soki

Wzrosty sprzedaży notują producenci gotowych dań. Warto jednak podkreślić, że chodzi tu o producentów zdrowych posiłków, przygotowywanych np. w słoikach albo też producentów soków. Jeśli jesteś w stanie zaproponować klientom zdrowe, gotowe posiłki, które będziesz sprzedawać z dostawą do domu, to masz szansę na sukces. Możesz też tłoczyć soki owocowe albo z warzyw. Pamiętaj jednak, że działalność związana z produkcją i sprzedażą żywności wymaga spełnienia restrykcyjnych przepisów sanitarno-epidemiologicznych i nie będzie możliwe (w każdym przypadku) przygotowywanie ich w domu. Wystarczy jednak wykorzystać do tego kuchnię restauracji, która nie może pracować na pełnych obrotach.

6. Lokalna pizzeria czy kebab z dostawą

Pizza jest jednym z tych produktów żywnościowych, który najczęściej zamawiany jest do domu. Dobra lokalna pizzeria działająca wyłącznie w modelu dostawy na telefon jest świetnym pomysłem na biznes. Pizza to danie proste, które jest bardzo popularne. W marketingu pizzeria sprawdzają się od zawsze tradycyjne ulotki. Możesz też stworzyć własny program lojalnościowy dla klientów. Na podobnej zasadzie może działać budka z kebabem. Jeśli nastawisz się wyłącznie na model sprzedaży z dostawą lub na wynos, nie będziesz potrzebować specjalnie dużego lokalu. Niższe koszty to większa szansa na biznesowy sukces.

>>> KORONAWIRUS. SPIS WSZYSTKICH FIRM LEASINGOWYCH I PROGRAMÓW POMOCY DLA LEASINGOBIORCÓW

7. Lokalna piekarnia

Dobrym pomysłem może być lokalna piekarnia. Podczas przymusowej kwarantanny wiele osób samodzielnie nauczyło się robić smaczne pieczywo. Jeśli sprawia ci to radość i jesteś w stanie zorganizować się tak by uczynić z tego biznes, możesz spróbować swoich sił prowadząc biznes, którym jest lokalna piekarnia. Nie potrzebujesz wcale dużej sieci sprzedaży. Wystarczy, że będziesz zbierać zamówienia przez internet lub w zaprzyjaźnionych sklepach spożywczych. Dobrym sposobem jest kompletowanie zamówień np. do godz.21, przygotowywanie pieczywa w nocy, tak by rano wszyscy klienci otrzymali chleb i bułki. Produkcja na zamówienie powoduje, że nie będziesz miał strat związanych z niesprzedanym pieczywem.

Firma zarabia ale w kasie pusto? Poznaj 15 MOICH sposobów na to by płynność finansowa w mikrofirmie nie była problemem

8. Mała cukiernia

A skoro mowa o piekarni, nie sposób nie wspomnieć o cukierni. Nawet w czasach recesji, ludzie lubią od czasu do czasu osłodzić sobie życie. Nawet w bardzo małym mieście znajdziesz klientów na słodkie ciasta, torty, czy inne wypieki. Chcesz rozwijać swój biznes jeszcze bardziej? Wymyśl jak zapakować ciastka czy czekoladki by nie zniszczyły się podczas transportu i sprzedawaj je przez internet.

9. Sklep z używaną odzieżą

Większe oszczędności klientów i mniej pieniędzy w portfelach skłoni ich do rezygnacji z zakupów droższych ubrań. Duża grupa będzie więc szukała odzieży w sklepach z używaną odzieżą. Wyróżnikiem takiego biznesu może być np. regularna sprzedaż poprzez media społecznościowe podczas live streamingów albo kiermasze w różnych częściach miasta.

10. Komis z używanymi rzeczami

Gdy ludzie ograniczają wydatki, chętniej kupią coś sprawnego ale używanego. Dlatego w czasie recesji popularnym biznesem jest sprzedaż wszelkiego rodzaju używanych rzeczy, począwszy od małego AGD, na elektronice i meblach skończywszy.

11. Firma ochroniarska

Pogarszająca się sytuacja gospodarcza, rosnące bezrobocie i spadające dochody mogą prowadzić do wzrostu przestępczości, najczęściej kradzieży, włamań i rozbojów. Właśnie w trudniejszych gospodarczo czasach ludziom zależy na ochronie własnego majątki i życia, stąd zainteresowaniem cieszą się firmy ochroniarskie. Możesz to wykorzystać otwierając firmę zajmującą się pilnowaniem dobytku.

>>> JAK ZAWIESIĆ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ?

12. Firma zajmująca się montażem alarmów i zabezpieczeniem obiektów

Ochrona nie musi być związana tylko z wynajmowaniem rosłego ochroniarza do pilnowania dobytku. To również wszelkiego rodzaju zabezpieczenia techniczne, czuli alarmy, czujki, kamery. Firmy, które montują tego typu rozwiązania zwykle notują wyższe obroty w czasie kryzysu gospodarczego.

13. Doradztwo ubezpieczeniowe

Niepewność o przyszłość wzmaga się w momencie niekorzystnej sytuacji gospodarczej. Wielu ludzi boi się utraty pracy, braku środków na leczenie, czy utraty majątku. Dlatego pomysł na biznes ubezpieczeniowy wydaje się być strzałem w dziesiątkę. Co jednak ważne, musisz naprawdę znać się na rzeczy, na tym, co sprzedajesz i traktować klienta po partnersku.

14. Opieka nad zwierzętami, pielęgnacja zwierząt

Nawet w kryzysie właściciele zwierząt wydają na pupili pieniądze.

15. Usługi weterynaryjne

Te, podobnie jak opieka nad ludzkim zdrowiem, zawsze są usługą pierwszej potrzeby

16. Sklep z artykułami dla zwierząt

Niezależnie od sytuacji gospodarczej, właściciele domowych zwierząt, zwłaszcza psów i kotów, nie oszczędzają na nich. Zwierzak, podobnie jak inni członkowie rodziny musi być zdrowy i regularnie jeść. Dlatego biznes związany z opieką nad zwierzętami (sklep zoologiczny, lecznica weterynaryjna, internetowy sklep z karmą dla zwierząt) może być szansą na dobry biznes. Wskaźniki pokazują, że wartość rynku karmy dla zwierząt i akcesoriów dla zwierząt rośnie nawet w czasach kryzysu.

17. Usługi pogrzebowe

Usługi pogrzebowe to biznes, który daje zarobić niezależnie od koniunktury gospodarczej. W biznesie pogrzebowym nigdy nie zabraknie ci klientów. Usługi pogrzebowe to biznes lokalny, często zdominowany przez firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. Bardzo trudno wejść w ten segment komuś nowemu. Nie oznacza to, że nie warto próbować. Jaki masz pomysł na wyróżnienie się w branży pogrzebowej? Pochwal się nim w komentarzu pod tekstem.

ZOBACZ TAKŻE: 5 MITÓW NA TEMAT PROWADZENIA WŁASNEJ FIRMY

18. Firma „złota rączka” – drobne naprawy

Recesja powoduje to, że wielu klientów rezygnuje z zakupu sprzętów, które planowali nabyć już dawno. Chodzi tu głównie o lepszy samochód, sprzęt AGD, czy elektroniczny. Zakupy odkładają na później. Zamiast tego decydują się na naprawy. I tutaj jest szansa dla Ciebie. Znasz się bardzo dobrze na drobnych sprzętach kuchennych? Potrafisz zrobić naprawę hydrauliki? Pamiętaj, że wielu ludzi naprawdę nie jest w stanie wykonać nawet drobnych napraw. Oczekuję, że pomoże im w tym specjalista. Bo nawet jeśli w internecie znajdą poradnik, jak uporać się awarią, może im brakować koniecznego sprzętu. Zwróć uwagę, że na lokalnym rynku trudno znaleźć dobrego fachowca, który naprawi jakieś domowe sprzęty. Dla wielu większych przedsiębiorstw, to po prostu za drobna sprawa by się nią zajmować. I tu jest szansa dla ciebie. Jako wyróżnić oferty możesz zaproponować odbiór i odwiezienie sprzętu do klienta. (możesz nawiązać współpracę z lokalną firmą kurierską, o której pisałem wcześniej). A jeśli np. naprawę trzeba wykonać w domu u klienta, bądź gotów do jej realizacji nawet w ciągu 24 godzin.

19. Korepetycje on line lub z dojazdem do klienta. Edukacja 0nline

Korepetycje i wszelkie poboczne biznesy związane z edukacją cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Niezależnie od tego jaką umiejętność posiadasz, możesz uczyć jej innych. Nie musi to być język obcy, matematyka, czy chemia. Jesteś nauczycielem tańca? Zorganizuj zajęcia w domu u klienta. Podobnie jak usługi trenera personalnego.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O TYM JAK URUCHOMIĆ BIZNES ZWIĄZANY Z KOREPETYCJAMI

20. Szkółka sportowa

Nawet w czasie recesji, rodzice nie rezygnują z zajęć rozwijających ich dzieci. Może warto pomyśleć o lokalnej szkółce piłkarskiej albo tenisa stołowego? Porozmawiaj z dyrektorami szkół by udostępnili salę, a ty zorganizuj zajęcia sportowe dla uczniów, a także dorosłych.

21. Doradztwo podatkowe, firma księgowa

W czasie recesji bardzo wiele firm szuka oszczędności, również podatkowych. W cenie są profesjonalne usługi księgowe i doradztwa podatkowego, które pozwalają na poprawę sytuacji finansowej firmy. Nie wiesz, jaką formę działalności gospodarczej wybrać? Który rodzaj opodatkowania będzie dla Ciebie najlepszy? Chcesz uruchomić firmę i potrzebujesz pomocy prawnej? Zgłoś się do mnie. Mam w zespole doradców podatkowych, księgowych i prawników. Napisz na kontakt@biznesnaostro.pl w tytule wiadomości POMOC PRAWNA, a otrzymasz odpowiedź od konkretnego specjalisty.

22. Konsulting biznesowy – oszczędności dla firm

Im gorzej w gospodarce, tym lepiej mają się takie firmy. Recesja skłania do oszczędności wszystkich, głównie firmy. W związku z tym sporym zainteresowaniem cieszą się usługi związane z doradztwem w zakresie oszczędności w firmach. Pomysł na biznes związany z poszukiwaniem tańszych rozwiązań jest dobrym sposobem na zarobek. Jak pozyskać klientów? Wiele firm z tej branży rozlicza się prowizyjnie zależnie od kwoty oszczędności, którą udało się wygenerować. Również na lokalnym rynku jesteś w stanie wybić się z takimi usługami.

23. Marketing internetowy

W czasie recesji ludzie szukają możliwości dorobienia. Powstają nowe sklepy internetowe i platformy sprzedażowe. Inne firmy tną budżety reklamowe. Potrzebne są więc skuteczne sposoby docierania do klienta.  Jak widzisz, opisując pomysły na biznes za każdym razem staram się podpowiedzieć ci, jak wyróżnić się na rynku. Wszystko dlatego, że od kilku lat z sukcesem pomagam małym i średnim firmom w promowaniu się online, a także promuję tradycyjne biznesy, które do tej pory nie są obecne w sieci. Masz pomysł ale nie wiesz jak go zrealizować? Zgłoś się do mnie poprzez zakładkę KONTAKT.

24. Pośrednictwo nieruchomości, home staging

Problemy finansowe, przytłoczenie obciążeniami kredytowymi powoduje, że spora grupa osób zdecyduje się na sprzedaż nieruchomości. Tutaj swoją szansę mogą upatrywać skuteczni pośrednicy w obrocie nieruchomościami, a przede wszystkim specjaliści home stagingu, czyli osoby, który przygotowują mieszkanie lub dom do sprzedaży. Eksperci z tej dziedziny aranżują wnętrza, uzupełniają je o niezbędne dodatki i akcesoria, wykonują zdjęcia i profesjonalne prezentacje dzięki czemu klient jest w stanie zapłacić za dane mieszkanie znacznie więcej. A wysoka cena sprzedaży jest ważna dla osoby, która znalazła się w kłopotach albo z innego powodu chce sprzedać swoją nieruchomość.
Osoba, która zajmuje się projektowaniem wnętrz do sprzedaży musi mieć spore wyczucie stylu i umiejętność dopasowywania detali. Jako specjalista homestagingu dobrze jest nawiązać współpracę z agencjami nieruchomości by niedługo potem działać całkowicie niezależnie.

25. Biznes windykacyjny, odzyskiwanie należności

Trzeba pogodzić się z tym, że w czasie recesji wielu ludzi popada w problemy finansowe. Mają kłopoty z regulowaniem zobowiązań. Po drugiej stronie są ich wierzyciele, którzy kiedyś pożyczyli im pieniądze albo sprzedali towar lub zrealizowali usługę, a teraz chcą po prostu zapłaty za to co im się należy. W czasie recesji sporym wzięciem cieszą się więc wszelkie usługi związane z odzyskiwaniem długów czy windykacją. Jeśli potrafisz zebrać zespół osób o bardzo dużych umiejętnościach negocjacyjnych, to może to być biznes dla ciebie.

A ty jakie masz pomysły na biznes odporne na kryzys? Pochwal się nimi w komentarzu

.