Copywriting i content marketing czasami są używane przemiennie. Nic bardziej błędnego. Choć oba pojęcia dotyczą pisania tekstów, to copywriting i content marketing są zupełnie innymi umiejętnościami. Na co więc postawić, czy zatrudnić copywritera czy content marketera by zwiększyć ruch na twojej stronie internetowej lub sklepie?

Copywriting i content marketing to pojęcia związane z biznesem internetowym. Do tej pory mało pisałem o tym segmencie rynku. Postanowiłem jednak przybliżyć nieco tę tematykę gdy okazało się, że ze względu na pandemię koronawirusa wielu przedsiębiorców działających w tradycyjnych branżach, opartych głównie na  osobistym kontakcie z klientami, zostało zmuszonych do przeniesienia części lub całości biznesu to internetu. I zaczęło w mailach zadawać mi pytania jak sobie poradzić z tym wyzwaniem.

Szczególnie, że samo uruchomienie sklepu internetowego, czy strony www nie jest trudne. Na rynku sporo narzędzi i gotowych rozwiązań pozwalających sprzedawać praktycznie wszystko klientom z całego świata. Wyzwaniem staje się ściągnięcie do naszej firmy klientów. Jeśli jesteś początkującym właścicielem sklepu internetowego albo dopiero zakładasz swoją stronę internetową by tworzyć markę osobistą, pewnie jesteś przekonany, że najlepszym sposobem jest kupowanie reklam i przeznaczenie sporych budżetów na pozycjonowanie. Tymczasem jednym z najprostszych i dość skutecznych sposobów jest przygotowanie odpowiednich treści na stronę internetową, w newsletterach i opisach produktów. Zwykle wystarczy to by pozyskiwać ruch bez przeznaczania dodatkowych środków na płatne kampanie reklamowe.

>>> Faktoring, mikrofaktoring czy kredyt? Różne czy takie same sposoby finansowania biznesu

Jeśli nie czujesz się na siłach by zrobić to dobrze samodzielnie, możesz wynająć copywritera lub content marketingowca. W tym materiale pokażę ci podstawowe różnice między tymi dwoma rodzajami specjalistów.

Copywriting czy content marketing?

Zadaniem copywritera i content marketera jest wywołanie u użytkownika konkretnej reakcji. Może to być np. nakłonienie do przeczytania tekstu, jego udostępnienia innym czytelnikom, zapisanie do newslettera, reakcja w mediach społecznościowych, zakup produktu czy np. uczestnictwo w webinarze. Innymi słowy, mają stworzyć taki materiał, który spowoduje określone zachowanie użytkownika.

Musisz pamiętać, że copywriter i content marketer nie są redaktorami online. Tylko garstka redaktorów, wcześniej piszących dla znanych mediów świetnie radzi sobie z marketingiem contentowym. Wszystko dlatego, że redaktor online pracujący np. dla serwisu internetowego przygotowuje artykuły newsowe, opisuje określone fakty czy analizuje otaczającą rzeczywistość, a eksperci z zakresu content marketingu i copywritingu są natomiast specjalistami od generowania przychodów poprzez tworzenie odpowiednio przygotowanej treści tak  by generować ruch na stronie internetowej, a także skłonić użytkownika do zakupu.

Kiedy najlepiej założyć firmę? Biznes w średnim wieku. 3 zalety i 3 wady prowadzenia firmy po 40. roku życia

Co to jest marketing kontentowy?

Specjalista kontent marketingu buduje świadomość marki i zachęca do bliższego zapoznania się z nią. Najczęściej przygotowuje posty do blogów wspierających sprzedaż sklepów internetowych, tworzy i realizuje strategie w mediach społecznościowych. Nie nakłania użytkownika bezpośrednio do kupna ale wypełnia potrzebę zdobycia wiedzy na konkretny temat, pozwala klientowi wybrać określony produkt lub usługę i co najważniejsze buduje lojalność wobec marki. Dla przykładu weźmy sklep internetowy z artykułami do ogrodu. Jeśli dopiero stworzyłeś taki sklep, oferujesz kilkaset produktów i chcesz ściągnąć do niego klientów, pierwszą myślą jest kupienie reklamy w google na konkretne hasło, np. basen ogrodowy. Zamiast tego możesz samodzielnie albo z pomocą specjalisty od marketingu kontentowego (marketingu treści) stworzyć blog z poradami dotyczącymi konkretnych artykułów czy narzędzi ogrodowych. Przecież wielu klientów zastanawia się „jaki basen ogrodowy kupić”, czy też „jakie meble ogrodowe są najlepsze”? Specjalista ds. kontent marketingu przygotuje materiał, który po wpisaniu w google takiej frazy przekieruje klienta do twojego sklepu. Oczywiście nie będzie w materiale ostrego nakłaniania do zakupu. To raczej wykreowanie twojego sklepu i ciebie na eksperta w dziedzinie artykułów ogrodowych. Dzięki temu klient będzie wiedział, że jeśli potrzebuje najlepszych mebli ogrodowych, to może je znaleźć w twoim sklepie.

>>> Kiedy nazwisko staje się marką, czyli czym jest najlepsza nazwa firmy?

Specjalista content marketingu przygotowuje też teksty natywne. Wyglądają one jak zwykłe artykuły redakcyjne ale w rzeczywistości opisują one zalety konkretnego produktu lub usługi po to by zachęcić klienta do kupna. Delikatnie sugerują, który produkt bądź usługa są najlepsze. Content marketing jest więc bazą do tego co przygotowuje copywriter. Teksty natywne można publikować w dużych serwisach typu onet.pl, wp.pl albo innych serwisach branżowych (np. poświęconych rynkowi spożywczemu czy wspomnianym artykułom ogrodniczym). Za to też często odpowiadają firmy content marketingowe.

Co robi copywriter?

Copywriter w przeciwieństwie do marketera kontentu pisze teksty nakłaniające bezpośrednio do sprzedaży. Będą to więc materiały na landing page, opisy reklamowe, hasła marketingowe, materiały do filmów promocyjnych i sprzedażowych. Jeśli więc dostajesz newslettera ze swojego ulubionego sklepu internetowego, to z dużym prawdopodobieństwem został od przygotowany przez copywritera. Który ekspert będzie wiec dla Ciebie bardziej przydatny? Wszystko zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć.

Jak zwiększyć konwersję newslettera?

Wyobraźmy sobie, że masz już bazę klientów, regularnie wysyłasz im newslettery z promocjami, zachętą do kupna, z reklamami określonych produktów. Gdy mamy do czynienia z klientami, którzy znają już twoją firmę i chcesz im po prostu sprzedać dany produkt lub usługę, w takiej sytuacji najlepiej sprawdzi się copywriter. Jeśli więc chcesz sprzedać więcej rzeczy w promocji albo masz specjalną ofertę na konkretny produkt, zatrudnij copywritera. Przygotuje on angażujące treści na landing page, a także spowoduje, że klient, który zna już twoją firmę, z większym prawdopodobieństwem kupi twój produkt lub usługę.

Jak pozyskać nowego klienta?

Do zdobycia nowego klienta mogą przydać się natomiast teksty przygotowane przez eksperta content marketingu. Takie materiały pozwalają bardzo skutecznie pozyskiwać ruch organiczny, czyli pochodzący z bezpłatnych wyników wyszukiwania z przeglądarek. Treści te najczęściej są wykorzystywane przy tworzeniu blogów tematycznych. Można je dodawać w sklepie internetowym, stworzyć specjalny, ekspercki serwis dołączony do sklepu internetowego albo po prostu przygotować dobrą stronę o sobie, gdy chcesz postawić na marketing osobisty.

Dlaczego dobry tekst content marketingowy jest lepszy od tego przygotowanego przez copywritera?

Copywriter przygotowuje teksty sprzedające bezpośrednio, a takich komunikatów przeglądarki (szczególnie google) nie lubią. Content marketing pozwala tworzyć wysokiej jakości treści. I to nie tylko na swojej stronie internetowej ale i w mediach społecznościowych albo stronach zaprzyjaźnionych ekspertów. Mogą to być teksy poradnikowe, ciekawe recenzje, opisy czy wyjaśnienia. Dzięki nim wykreujesz u potencjalnych klientów przekonanie, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Klienci zaczynają wtedy przyzwyczajać się do twojej marki i bardziej jej ufają. Ty korzystasz na rozwijającej się relacji z klientem. W jaki sposób? Taki klient zwykle kupuje więcej.

>>> Pomysły na biznes w czasie kryzysu. Na czym zarabiać? [Lista 25 konkretnych rozwiązań]

Ten sposób pozyskiwania klienta jest o wiele bardziej efektywny ponieważ rośnie liczba osób, które nie reagują na komunikaty nakłaniające bezpośrednio do zakupu. A jeśli już, to są to osoby dobrze znające swoją markę albo szukające konkretnego produktu. Tekst copywriterski, czyli stricte sprzedażowy ma spowodować by ten produkt został kupiony u Ciebie, a nie u konkurencji.

Najlepszy content marketing

Od lat z grupą moich współpracowników przygotowujemy na zlecenie firm blogi tematyczne, prowadzimy kampanie w mediach społecznościowych i kreujemy wizerunek ekspercki. Głównie poprzez tworzenie wysokiej jakości tekstów. Praca content marketera w naszym przypadku to jednak coś więcej niż tylko pisanie poradników i analiz. To przede wszystkim śledzenie najnowszych trendów w wyszukiwarkach, szukanie słów kluczowych, które cieszą się największym zainteresowaniem. Stworzyliśmy z sukcesem i zarządzamy kilkunastoma serwisami branżowymi (głównie o tematyce prawniczej, nieruchomości, finansów ale także medycznych i kosmetycznych). Są to przede wszystkim serwisy dla bardzo dużych firm. Nasi klienci chwalą sobie ogromny wzrost ruchu na swoich stronach, co prędzej czy później przekłada się na sprzedaż. Co istotne, pracujemy dla naszych klientów na zasadzie poufności dlatego możesz być pewien, że nie zdradzimy, że tekstów nie przygotowujesz sam, a robią to dla Ciebie nasi specjaliści.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie content marketingu? NAPISZ NA KONTAKT@BIZNESNASTRO.PL

Gdy content marketing rozgrzeje już klienta do czerwoności, zbuduje pozytywne emocje, pozwoli klientowi poznać Twoją markę, do akcji wchodzą copywriterzy. To oni są odpowiedzialni za stworzenie bardzo perswazyjnego materiału, który ma nakłonić bezpośrednio do zakupu.

>>> LISTA 25 pomysłów na biznes letni. Zobacz, jak zarabiać na urlopowiczach

Cennik usług copywriterskich

Cena często idzie w parze z jakością. W branży pisania tekstów pracujemy już prawie 20 lat, a w kontent marketingu około 8. To pozwala mi zarekomendować ci pewne rozwiązania. Nie ufaj firmom, które mają stały cennik. W przypadku przygotowywania materiałów contentowych, czy copywritingu trudno jest ustalić jednolity cennik dla klienta, branży. Każde zlecenie wycenia się zawsze indywidualnie. Jeden materiał na lending page może kosztować od 300 zł w górę. W przypadku materiałów blogowych najczęściej kupujemy pakiet kilku tekstów. 4 teksty to min. 1500-2000 zł. Dodatkowo otrzymujemy analizę słów kluczowych, rekomendacje o czym pisać i w jaki sposób wygenerować większy ruch.

Mam nadzieję, że teraz już wiesz jaka jest różnica między copywriterem, a content marketingowcem. Pozostaje ci poszukać najlepszego specjalisty, który pomoże ci rozwinąć sprzedaż albo ruch na stronie.