Czy nazwisko to dobra nazwa firmy? Czy opłaca się wykorzystać imię lub nazwisko budując swoją firmę? Kilka konkretnych wskazówek dla właścicieli lokalnego biznesu

 

Firma to ja, a ja to firma. Tak może powiedzieć o sobie każdy właściciel małego przedsiębiorstwa. Z formalnego punktu widzenia, zgłaszając biznes do CEiDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej), wystawiając faktury i podpisując umowy, zawsze musimy posługiwać się imieniem i nazwiskiem. Nawet jeśli wymyślamy sobie przedrostek, np. „Doradztwo Biznesowe” to zawsze trzeba będzie nazwa dodać do niego imię i nazwisko.

Pełna nazwa firmy to Doradztwo Biznesowe Jan Nowak. Czy jednak nazwisko możemy wykorzystać tak by stało się marką? Oczywiście. W przypadku wielu tradycyjnych, lokalnych biznesów to właśnie nazwisko założyciela gwarantuje wyższą jakość. Na dodatek jest najtańszą formą promocji. Jeśli nie masz pieniędzy na promocję, nie wiesz jak opracować strategię reklamową swojej małej firmy, skup się na promocji firmy poprzez swoje nazwisko.

W których branżach nazwisko to najlepsza nazwa firmy?

Są branże, który niejako z automatu pozwalają ci skutecznie się wyróżnić jeśli operujesz nazwiskiem. Rozejrzyj się wokół siebie. Zwróć uwagę, że piekarnie czy ciastkarnie zwykle mają w logo nazwisko założyciela. W Warszawie jest to np. Putka czy Oskroba. Im mniejsze miasto, tym takich piekarni z „nazwiskiem” jest wiele. W tym przypadku może nie mieć sensu wymyślanie nazw typu BułkaiChlebek czy TastyBread.

>>>Pomysł na biznes, który możesz prowadzić tylko na wsi. Jak otworzyć punkt apteczny?

A teraz poszukaj wokół siebie centrów medycznych, czy gabinetów kosmetycznych. Wśród tych pierwszych wiele jest Denta-MEDów, ExtraMED itd., wśród tych drugich mamy Centrum Piękna, Salony Beauty. Przy tak podobnych nazwach klientom trudno je rozróżnić. A gdybyś np. zastosował strategię Kliniki Ambroziak, gdzie znany dermatolog firmuje ją swoim własnym nazwiskiem? To również dobry sposób by wyróżnić lokalny serwis naprawy samochodów. Nawet jeśli wymyślisz prostą i chwytliwą nazwę, zaręczam, że klienci i tak będą mówili „że jadą do pana Kazia albo do Kowalskiego”. Zwróć uwagę, że w przypadku biznesów opartych na konkretnych umiejętnościach jednego człowieka, klienci postrzegają go z perspektywy jednego człowieka, założyciela.

Kreowanie marki

Kreowanie marki możesz więc rozpocząć…od użycia nazwiska w nazwie swojej firmy. Operując w tradycyjnym biznesie, obsługując klientów z najbliższej okolicy (np. prowadząc sklep, czy warsztat samochodowy albo salon fryzjerski) nie musisz angażować sporych środków finansowych w tworzenie bloga firmowego, czy nagrywanie filmów na youtube. To zostaw biznesowym coachom 😊 albo doradcom finansowych lub handlarzom nieruchomości 😊. A skoro już przy obrocie nieruchomościami jestem. Dlaczego tak mało biur pośrednictwa używa nazwisk swoich założycieli? A przecież to idealny biznes by wykorzystać atuty swojej wiarygodności. Podobnie jest w przypadku innych branż usługowych: hydraulika, montera alarmów czy lektora języków obcych. Jeśli działasz lokalne wystarczy ci wizytówka w google albo najprostsza strona internetowa.


Zobacz ostatnie wpisy:


 

Użycie własnego nazwiska jest szansą na wypromowanie mało skomplikowanych, mało ryzykownych biznesów.

Czy nazwisko jako nazwa firmy faktycznie się opłaca?

Naukowcy z Uniwersytetu Oklahoma, a także Faqua School of Business Uniwersytetu Duke, których cytuje Harvard Business Review, doszli do przeciwstawnych wniosków dotyczących wyników firm utworzonych od nazwiska założyciela. Wyniki ich badań cytuje Harvard Business Review. Pierwsza grupa naukowców stwierdziła, że firmy takie generują o trzy punkty procentowe większy zwrot z inwestycji. Drugiej grupie wyszło, ze wartość firm, nazwanych od nazwiska jest o 8% mniejsza niż ich branżowe odpowiedniki. Problemem jest to, że nie wiem w jaki sposób tę efektywność mierzono. Nie wiemy też, kto zarządza takimi firmami.

W przypadku najmniejszych biznesów, opartych na fachowości i specjalizacji założyciela, warto postawić na promocję nazwiska. Tak właśnie było w przypadku marki Wiśniowski (bramy garażowe), czy lodów Grycan. To firmy, które z małych lokalnych przedsiębiorstw wyrosły na gigantyczne firmy rodzinne.

I tu dochodzimy do kolejnego argumentu świadczące o tym, że warto nazwać firmę własnym nazwiskiem. Jeśli twój biznes się rozwinie, może stać się dobrze wypromowanym biznesem rodzinnym, która jest znacznie lepiej odbierana wśród lokalnej społeczności.

Jednym z nich jest niewątpliwie właściwa i wyjątkowa w firmach rodzinnych kultura organizacyjna, która w OCHNIKU oparta została o wartości, takie jak uczciwość, zaufanie i wzajemny szacunek. Tak stabilna podstawa, bardzo ułatwia funkcjonowanie organizacji i budowanie wzajemnych relacji – mówił Marcin Ochnik, czołowego polskiego producenta galanterii skórzanej, cytowanego w opracowaniu dotyczącym firm rodzinnych, przygotowanym przez IFR.

Co decyduje o tym, że nazwisko będzie dobrym wyborem przy wymyślaniu nazwy firmy?

Nie zawsze jednak nazwisko będzie dobrym pomysłem. Warto rozdzielić tutaj kwestię kreowania wizerunku całej firmy, a także konkretnych produktów. Jeśli np. uruchamiasz przedszkole czy szkołę, to oczywiście możesz ją nazwać szkołą Kowalskiego ale w takiej sytuacji możesz pomyśleć o znacznie bardziej kreatywnej nazwie. Dlaczego? Bo w przypadku szkoły nie wszystko zależy wyłącznie od Ciebie. Będziesz zatrudniał nauczycieli, wielu pracowników, którzy na co dzień będą mieli bezpośredni kontakt z uczniami (klientami) twojego biznesu. Zanim zdecydujesz o tym, czy nazwisko będzie reklamowało twoją firmę zastanów się

– czy twoje nazwisko jest unikalne, czy dobrze się wymawia, czy trudno je przekręcić, czy nie jest zbyt popularne?

Jak sprawdzić, czy mam dobre nazwę firmy?

Sprawdź, czy w twoim otoczeniu nie ma osoby o tym samym nazwisku. Może się zdarzyć, że będzie działała w podobnej lub takiej samej branży. Jeśli i ty będziesz chciał wykorzystać nazwisko, klienci nie odróżnią waszych biznesów

– co się stanie, gdy wyjdziesz za mąż i będziesz chciała przyjąć nazwisko męża?

– czy chcesz zatrudniać innych ludzi lub oderwać ostatecznie produkty i usługi od swojego nazwiska

Sprzedając na allegro, czy prowadząc sklep internetowy, gdy nie masz dużej osobistej więzi z klientem kreowanie firmy poprzez nazwisko może mieć małe znaczenie. Trochę inaczej będzie jeśli twój biznes oparty jest na sprzedaży wiedzy, usług eksperckich. Wtedy nazwisko to podstawa. Pamiętaj, że rozgraniczam tu wyraźnie rodzaje biznesów, które „aż proszą się o to by kreować je jako osobistą markę”, od tych, które nie zawsze będą się do tego nadawać.

>>> To pewnie najstarsza firma rodzinna w Polsce. Poznaj wytwórnię dzwonów Felczyńscy

 

Używanie nazwiska jako marki rodzi też sporo niebezpieczeństw. Jeśli korzystasz z mediów społecznościowych, twój profil osobisty musi być spójny z twoim biznesem. Dodatkowo, wielu klientów będzie odbierać twoją firmę przez pryzmat wartości i poglądów, które wyrażasz w prywatnym życiu. Większą szansę powodzenia biznesowego mają osoby wiarygodne i te, które są postrzegane jako odpowiedzialni specjaliści. Zanim więc wrzucić zabawną fotkę z wakacji w Zakopanem albo wyjazdu życia dookoła świata, przemyśl, czy to nie zaszkodzi twojemu biznesowi.

No i najważniejsze. W przypadku firmy opartej na nazwisku w razie wpadki znacznie trudniej obronić swoją reputację. Nie możesz bowiem schować się za inną firmą, nie możesz jej zamknąć i otworzyć nowej. Zawsze będzie ona kojarzona z twoim nazwiskiem.

Jeśli więc decydujesz się na bardzo ryzykowny biznes albo taki, który powoduje, że zupełnie zmieniasz branżę i jeszcze słabo się na tym znasz, nie rekomenduję promowania takiego biznesu swoim nazwiskiem.

Zalety skorzystania z nazwiska w nazwie firmy:

– biznes będzie kojarzony z Tobą

– trudno będzie skopiować twoją działalność

– łatwiej budować lojalność klientów

– tańsza promocja

–  klient wie, że robi interes z właścicielem biznesu

– nadanie biznesowi ludzkiego wymiaru (to szczególnie ważne w przypadku lokalnych firm, gdzie klienci chcą wiedzieć, u kogo kupują dany produkt lub usługę)

Ryzyka związane z korzystaniem nazwiska:

– trudniejsza zmiana branży

– utrata reputacji osobistej może się wiązać z upadkiem biznesu

– firma oparta na nazwisku jest postrzegalna jako familiarna co nie zawsze będzie dobrze postrzegane przy współpracy z globalnymi partnerami

Pamiętaj też, że nic nie stoi na przeszkodzie żeby firma, którą nazwałeś swoim nazwiskiem znacząco urosła i była znana również za granicą. Dla zachęty kilka przykładów polskich firm, które wykorzystują nazwiska właścicieli

Przykłady dużych firm zbudowanych na nazwisku

Eris – firma kosmetyczna założona przez Irenę Eris – doktora farmacji

Grycan – sieć lodziarni i producent lodów. Nazwa firmy powstała od nazwiska dziadka obecnego właściciela, Zbigniewa Grycana i jest utrzymywana do dziś

Inglot – marka polskich kosmetyków. Nazwa pochodzi od założyciela firmy Wojciecha Inglota

Kler – firma i marka mebli założona przez Piotra Klera, który jest też głównym projektantem

Ochnik – marka odzieży skórzanej założona przez Jacka Cezarego Ochnika

Roleski – producent ketchupów, majonezów i musztard. Firma założona przez Marka Roleskiego

Rolnik – przetwory warzywne. Firma założona przez Józefa Rolnika

Ryłko – firma obuwnicza założona przez Stanisława Ryłko

Wittchen – marka galanteryjna założona przez Jędrzeja Wittchena

Ziaja – marka produktów kosmetycznych stworzona przez farmaceutów Aleksandrę i Zenona Ziaja


A jakie ty znasz jeszcze znane polskie firmy oparte na nazwiskach właścicieli? Napisz w komentarzu. Stwórzmy razem listę takich firm. Uda się?