12 cech, które pomogą ci zbudować autorytet szefa wśród pracowników
27 lipca 2017
Konto z biurem i księgową już nie wystarczy. Co banki oferują przedsiębiorców?
14 sierpnia 2017

10 przykładów jak zwiększyć efektywność tradycyjnego biznesu w okresie urlopowego spowolnienia?

Podoba się? Podziel się ze znajomymiShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Czas spowolnienia w biznesie (dla każdej branży może to być inny okres), warto wykorzystać na działania, na które trudniej znaleźć czas  w szczycie sezonu.

Biznes, w którym duży ruch panuje przez cały rok jest marzeniem wielu. W każdej branży jednak pojawiają się okresy spowolnienia. Wakacje to czas, gdy wielu twoich klientów wyjeżdża na urlop. Z urlopami muszą też radzić sobie twoi kontrahenci dlatego wiele ważnych decyzji biznesowych przesuwanych jest na jesień.

Dla osób bardzo dobrze znających branżę, w której działają, sezonowość nie powinna być problemem. Jeśli czujesz się ekspertem w swojej dziedzinie, łatwo będziesz mógł przewidzieć kiedy spodziewać się mniejszego zapotrzebowania na twoje produkty lub usługi bądź odwrotnie – spiętrzenia zamówień i pracy ponad siły.

Dziś mało kto produkuje „na zapas” bo faktem jest realizacja zamówień „just in time”. Ta zasada nie obejmuje jednak np. firm przygotowujących ozdoby świąteczne. Sprzedaż trwa u nich praktycznie tylko miesiąc. Przez pozostały okres muszą zaprojektować, przygotowywać i wyprodukować nowe kolekcje

Oto lista 10 działań, które warto wdrożyć w czasie „wakacji twojej firmy” (dla wielu takim czasem może być zima).

1. Jedź na wakacje

Spowolnienie w biznesie może być jedyną szansą na urlopowy odpoczynek. Sam zauważam, że coraz więcej jest firm, w którym urlopy brane są przez wszystkich w tym samym czasie. Firma jest zamykana i nawet właściciel, który do tej pory pracował bardzo dużo, może odpocząć. Tak robi np. Cukiernia „Zagoździńscy” z Warszawy (materiał o tej firmie znajdziesz tutaj)

2.  Odśwież siedzibę

Czas urlopu to również wspaniały moment na remont. Warto wtedy pomalować warsztat, być moze na nowo przeprojektować sale sprzedaży.
 

3. Zmodyfikuj godziny otwarcia twojego biznesu

Jeśli twój biznes jest zależny od pogody, dochodowość zależy od pory roku, warto przemyśleć model skracania godzin otwarcia. Możesz też zaryzkować skróceniem tygodnia pracy I zdecydować, że np. w piątek nie pracujesz. Pozostałe dni będą bardziej efektywne.

4. Zajmij się… optymalizacją podatkową

 Czas spowolnienia jest najlepszym momentem na rozmowę z księgowym lub doradcą. Poproś o dane finansowe z minionego okresu. Być może będzie konieczna niewielka rewizja planu finansowego albo będzie trzeba przygotować strategię optymalizacji podatkowej (bo biznes „dobrze idzie”, a zyski będą wysokie).

5. Doucz pracowników

W czasie wakacji można skorzystać z wielu ciekawych szkoleń technicznych albo podszkolić język obcy. Inwestycja w specjalny, intensywniejszy niż zwykle program szkoleniowy, zaprocentuje, gdy w biznesie będzie większy ruch, a na takie działania nie będzie po prostu czasu.

6. Przejrzyj  plany sprzedażowe na kolejne kwartały

Spokojniejszy czas w firmie można przeznaczyć na planowanie. Przejrzyj swoje materiały marketingowe, zastanów się, które akcje odniosły sukces, a jakie warto poprawić. Poczytaj jak poradzili sobie inni z rozwiązaniem konkretnego problem biznesowego (świetnie nadaje się do tego cykl „Jak oni to zrobili” w Biznesnaostro.pl) Ucz się na cudzych błędach. Podpatruj, co robi twoja konkurencja.

7. Zrób integracyjne spotkanie przy grillu

Wakacje to też bardzo dobry moment na zintegrowanie zespołu. Warto przygotować spotkanie dla pracowników I ich rodzin w mniej formalnej atmosferze.

8. Zasponsoruj lokalne wydarzenie

Bądź obecny ze swoimi produktami lub usługami podczas różnych letnich wydarzeń. Być może w twoim mieście organizowany jest piknik dla mieszkańców? Zwiększ widoczność twojej firmy, pokaż się. I tak masz mniejszy ruch, a takie działanie pozwoli

9. Wypromuj swoją firmę

Bardzo często firmy rezygnują w czasie sezonowego spowolnienia z reklamy. Tymczasem takie działania mogą być bardziej skuteczne. Wakacje to tradycyjnie „plaza” dla całej branży reklamowej. Ceny są wtedy niskie, reklam niewiele. Łatwiej przebić się do świadomości konsumentów. Spróbuj też reklamy w internecine. Nawet jeśli prowadzisz biznes tradycyjny, spróbuj skierować swoje kroki właśnie w stronę reklamy online. Potrzebujesz pomocy w tej kwestii? Skontaktuj się ze mną, a na pewno znajdziemy skuteczne rozwiązanie.

10. Ogranicz liczbę produktów

A może czas odświeżyć ofertę – wycofać towary mało chodliwe. Tylko teraz możesz mieć czas na swoisty „remanent” działalności. Bo biznes, zarówno ten tradycyjny, jak i internetowy to również analiza błędów i zmiany.

Jeśli twój biznes jest sezonowy i akurat masz czas „przestoju” wykorzystaj to mądrze. A jak ty wykorzystujesz okres spowolnienia (niekoniecznie letniego?). Podziel się tym w komentarzu

 

Przeczytaj również

Podoba się? Podziel się ze znajomymiShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

4 Komentarze

  1. Piotr napisał(a):

    Fajny wpis, niestety w tym roku za bardzo plaży nie uświadczę, ale pomysły na biznes cały czas krążą 😛

  2. Centrum Pożyczek 360 napisał(a):

    Interesujące pomysły i na pewno warto je zastosować. Wydaje mi się, że takie ,,spowolnienia” zdarzają się równie często w okresie zimowego przesilenia. Warto wtedy organizować jakieś wspólne wyjazdy oraz spotkania.

  3. Piotr napisał(a):

    Świetny pomysł. Ja osobiście zauważyłem, że myslę o wiele lepiej i przejrzyściej właśnie na plaży, czy gdzieś w miłych warunkach 😛

  4. Marzena Dankowska napisał(a):

    Zabawne, że właśnie teraz czytam Twój tekst – kiedy wyrwałam się z biura na zasłużony urlop, a pracowników zostawiłam samych. Cóż, mam nadzieję, że po powrocie nie będę musiała zarywać nocek i nadrabiać ewentualnych strat i opóźnień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *