Tak jak żaden trener nie osiągnie sukcesu bez dobrej drużyny u której ma posłuch, tak żaden szef nie jest nim bez ludzi, którymi zarządza. Jak więc zyskać szacunek u podwładnych?

Spotykając na swojej drodze wielu przedsiębiorców, a także bazując na własnym doświadczeniu jako osoby zarządzającej zespołami, zauważyłem, że jednym z największych wyzwań każdego przedsiębiorcy-szefa jest zbudowanie autorytetu. To ważne szczególnie, jeśli firma stoi na progu zmiany pokoleniowej lub właśnie zdecydowano o wyborze nowego prezesa. Wielu z nich ma wrodzone zdolności budowania posłuchu wśród podwładnych, udaje im się z sukcesem realizować cele biznesowe. Dlaczego? Bo potrafią utrzymać autorytet wśród zespołu. W dzisiejszym wpisie postaram się podpowiedzieć tobie, jak możesz ćwiczyć budowanie swojego autorytetu wśród ludzi, którymi zarządzasz.

Mark Leary w książce „Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji” przekonuje, że siła autorytetu szefa zależy od pięciu rzeczy: umiejętności budowania relacji, kompetencji, moralności, umiejętności stworzenia klarownego systemu ocen i konsekwencji w realizacji tego, co ustalono z zespołem.

Ja jednak zdecydowałem się stworzyć listę 12 zasad budowania autorytetu. Pamiętaj, że możesz pracować nad nimi pojedynczo. Jednak dopiero wszystkie razem spowodują, że twój autorytet w zespole będzie wystarczająco silny.

Jak zbudować autorytet – zestaw cech

1. Punktualność

Spóźnianie się jest wyrazem braku szacunku wobec osób, z którymi się spotykasz. Jeżeli istnieje ryzyko, że nie przybędziesz na spotkanie o czasie, poinformuj zainteresowanych z wyprzedzeniem. To, że każesz na siebie czekać, nie jest wcale oznaką twojej wysokiej pozycji zawodowej. Dobre zorganizowanie i umiejętność zarządzania czasem to podstawa.

2. Szacunek

Szacunek nie oznacza tolerowania braku dyscypliny w pracy lub nie zwracania uwagi na popełniane błędy. Oznacza umiejętność zwracania uwagi w taki sposób, by nie naruszyć godności pracownika.

3. Odpowiadanie na pytania zespołu 

Wielu menedżerów prowadzi politykę „otwartych drzwi”, wychodząc z założenia, że każdy członek zespołu może w każdym momencie wejść do biura szefa i zapytać o coś. Są i tacy, którzy budują bariery komunikacyjne, utrudniając dostęp bezpośrednio. Niezależnie jednak od formy komunikacji, którą ustalisz jako menedżer, na wszystkie zapytania swojego zespołu odpowiadaj zawsze w ciągu 24 godzin. Jeśli problemem dla ciebie jest wielość form komunikacji (bo maile, Skype, telefon), ustal jeden sposób komunikacji z tobą.

4. Komunikatywność

Lider musi zadbać o sprawny przepływ informacji między pracownikami. Nie ma miejsca na niedomówienia. Zamiast przychodzić do firmowej kuchni „na biurowe plotki” z pracownikami, skup się na precyzyjnym wyznaczaniu zadań i obowiązków pracownikom.

5. Opanowanie

Z autorytetem kojarzą się spokój i opanowanie. Jeśli nie potrafisz panować nad nerwami, twój liderski autorytet szybko legnie w gruzach.

6. Konsekwencja

Autorytet to także wiarygodność. Masz ją tak długo, jak długo udaj ci się konsekwentnie postępować zgodnie z ustalonymi zasadami. Jeśli mówisz jedno, a robisz drugie, to nigdy nie zbudujesz autorytetu.

7. Spójność

Dobry lider musi konsekwentnie kroczyć wytyczoną ścieżką. Nawet jeśli wiąże się z to z nieprzyjemnościami dla drugiej strony. Przywódca jest osobą przewidywalną – wiadomo, czego można się po nim spodziewać. Ta pewność daje pracownikom spokój

8. Umiejętność radzenia sobie gdy się pomylisz

Ograniczaj liczbę popełnianych błędów zawodowych poprzez dobre przygotowanie się do danego zagadnienia. Gdy się pomylisz, przyznaj się do tego i wyciągnij szybko lekcję.

9. Wybaczanie błędów sobie i innym

Jeśli nie popełniasz błędów, to znaczy, że się nie starasz.  Dobrzy przywódcy zachęcają do eksperymentowania i w tym celu tworzą tzw. warunki bezpiecznej porażki. Zachęcaj ludzi do podejmowania „rozsądnego” poziomu ryzyka i pokaż jak radzić sobie z porażką.

10. Kompetencja

Kompetencje szefa dają o sobie znać szczególnie w sytuacji kryzysu. To wtedy szef jest w stanie udowodnić, że zna się na kluczowych dla firmy sprawach. Wyrazem kompetencji jest też zdecydowana chęć skorzystania z umiejętności specjalistów w danej dziedzinie.

11. Umiejętność podejmowania decyzji

Prawdziwy szef potrafi podejmować decyzje. Chwali się zdolność szybkiego rozstrzygania nawet skomplikowanych kwestii

12. Dotrzymywanie słowa

Prawdziwy lider zawsze dotrzymuje danego słowa, a więc nie rzuca słów na wiatr. Jeśli coś zapowiada, to znaczy, że to zrealizuje. Jeśli nie jest pewien, czy na pewno coś zrobi, nie obiecuje tego.

Jeśli więc chcesz być liderem, który wzbudza szacunek pracowników, w pierwszej kolejności zacznij wymagać od siebie. Gdy już stwierdzisz, że całkiem dobrze idzie Ci przestrzeganie zasad opisanych w tym artykule, zwiększ swoje wymagania wobec innych. Zawsze jednak zachowaj pewien margines tolerancji wobec błędów – każdy bowiem ma do nich prawo.

Jeśli uważasz, że ta lista jest niepełna i chciałbyś coś do niej dodać – podziel się swoim zdaniem w komentarzu pod artykułem.

You may also like