Tak jak żaden trener nie osiągnie sukcesu bez dobrej drużyny u której ma posłuch, tak żaden szef nie jest nim bez ludzi, którymi zarządza. Jak więc zyskać szacunek u podwładnych?
Spotykając na swojej drodze wielu przedsiębiorców, a także bazując na własnym doświadczeniu jako osoby zarządzającej zespołami, zauważyłem, że jednym z największych wyzwań każdego przedsiębiorcy-szefa jest zbudowanie autorytetu. To ważne szczególnie, jeśli firma stoi na progu zmiany pokoleniowej lub właśnie zdecydowano o wyborze nowego prezesa. Wielu z nich ma wrodzone zdolności budowania posłuchu wśród podwładnych, udaje im się z sukcesem realizować cele biznesowe. Dlaczego? Bo potrafią utrzymać autorytet wśród zespołu. W dzisiejszym wpisie postaram się podpowiedzieć tobie, jak możesz ćwiczyć budowanie swojego autorytetu wśród ludzi, którymi zarządzasz.
Mark Leary w książce „Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji” przekonuje, że siła autorytetu szefa zależy od pięciu rzeczy: umiejętności budowania relacji, kompetencji, moralności, umiejętności stworzenia klarownego systemu ocen i konsekwencji w realizacji tego, co ustalono z zespołem.
Ja jednak zdecydowałem się stworzyć listę 12 zasad budowania autorytetu. Pamiętaj, że możesz pracować nad nimi pojedynczo. Jednak dopiero wszystkie razem spowodują, że twój autorytet w zespole będzie wystarczająco silny.
Jak zbudować autorytet – zestaw cech
1. Punktualność
Spóźnianie się jest wyrazem braku szacunku wobec osób, z którymi się spotykasz. Jeżeli istnieje ryzyko, że nie przybędziesz na spotkanie o czasie, poinformuj zainteresowanych z wyprzedzeniem. To, że każesz na siebie czekać, nie jest wcale oznaką twojej wysokiej pozycji zawodowej. Dobre zorganizowanie i umiejętność zarządzania czasem to podstawa.
2. Szacunek
Szacunek nie oznacza tolerowania braku dyscypliny w pracy lub nie zwracania uwagi na popełniane błędy. Oznacza umiejętność zwracania uwagi w taki sposób, by nie naruszyć godności pracownika.
3. Odpowiadanie na pytania zespołu
Wielu menedżerów prowadzi politykę „otwartych drzwi”, wychodząc z założenia, że każdy członek zespołu może w każdym momencie wejść do biura szefa i zapytać o coś. Są i tacy, którzy budują bariery komunikacyjne, utrudniając dostęp bezpośrednio. Niezależnie jednak od formy komunikacji, którą ustalisz jako menedżer, na wszystkie zapytania swojego zespołu odpowiadaj zawsze w ciągu 24 godzin. Jeśli problemem dla ciebie jest wielość form komunikacji (bo maile, Skype, telefon), ustal jeden sposób komunikacji z tobą.
4. Komunikatywność
Lider musi zadbać o sprawny przepływ informacji między pracownikami. Nie ma miejsca na niedomówienia. Zamiast przychodzić do firmowej kuchni „na biurowe plotki” z pracownikami, skup się na precyzyjnym wyznaczaniu zadań i obowiązków pracownikom.
5. Opanowanie
Z autorytetem kojarzą się spokój i opanowanie. Jeśli nie potrafisz panować nad nerwami, twój liderski autorytet szybko legnie w gruzach.
6. Konsekwencja
Autorytet to także wiarygodność. Masz ją tak długo, jak długo udaj ci się konsekwentnie postępować zgodnie z ustalonymi zasadami. Jeśli mówisz jedno, a robisz drugie, to nigdy nie zbudujesz autorytetu.
7. Spójność
Dobry lider musi konsekwentnie kroczyć wytyczoną ścieżką. Nawet jeśli wiąże się z to z nieprzyjemnościami dla drugiej strony. Przywódca jest osobą przewidywalną – wiadomo, czego można się po nim spodziewać. Ta pewność daje pracownikom spokój
8. Umiejętność radzenia sobie gdy się pomylisz
Ograniczaj liczbę popełnianych błędów zawodowych poprzez dobre przygotowanie się do danego zagadnienia. Gdy się pomylisz, przyznaj się do tego i wyciągnij szybko lekcję.
9. Wybaczanie błędów sobie i innym
Jeśli nie popełniasz błędów, to znaczy, że się nie starasz. Dobrzy przywódcy zachęcają do eksperymentowania i w tym celu tworzą tzw. warunki bezpiecznej porażki. Zachęcaj ludzi do podejmowania „rozsądnego” poziomu ryzyka i pokaż jak radzić sobie z porażką.
10. Kompetencja
Kompetencje szefa dają o sobie znać szczególnie w sytuacji kryzysu. To wtedy szef jest w stanie udowodnić, że zna się na kluczowych dla firmy sprawach. Wyrazem kompetencji jest też zdecydowana chęć skorzystania z umiejętności specjalistów w danej dziedzinie.
11. Umiejętność podejmowania decyzji
Prawdziwy szef potrafi podejmować decyzje. Chwali się zdolność szybkiego rozstrzygania nawet skomplikowanych kwestii
12. Dotrzymywanie słowa
Prawdziwy lider zawsze dotrzymuje danego słowa, a więc nie rzuca słów na wiatr. Jeśli coś zapowiada, to znaczy, że to zrealizuje. Jeśli nie jest pewien, czy na pewno coś zrobi, nie obiecuje tego.
Jeśli więc chcesz być liderem, który wzbudza szacunek pracowników, w pierwszej kolejności zacznij wymagać od siebie. Gdy już stwierdzisz, że całkiem dobrze idzie Ci przestrzeganie zasad opisanych w tym artykule, zwiększ swoje wymagania wobec innych. Zawsze jednak zachowaj pewien margines tolerancji wobec błędów – każdy bowiem ma do nich prawo.
Jeśli uważasz, że ta lista jest niepełna i chciałbyś coś do niej dodać – podziel się swoim zdaniem w komentarzu pod artykułem.
Szef musi mieć autorytet ale to trzeba umieć może i mieć wrodzone . Nie każdy się nadaje. Trzeb być przede wszystkim asertywnym, umieć okrzyczeć i nie bac się bo pracownik wejdzie Ci a głowę. Znam to z autopsji bo pracuję w takiej firmie. Ludzie są bardzo podstępni i przebiegli do tego bezczelni. Gdy się pomaga pracownikowi czy idzie na rękę to on uczy się, że może sobie pozwolić na więcej i tak powoli wchodzi na głowę. Nigdy nie wchodzić na stopę koleżeńską. Oczywiście są wyjątki ale w dzisiejszych czasach liczy się pieniądz i pozycja. KArierowicze są bardzo przebiegli i idą po trupach. Na takich ludzi trzeba uważać nawet jak się jest właścicielem bo taka osoba może wynieść całą tajemnicę firmy czy technologię do konkurencji .Znam takie przypadki. Można napisać książkę bo pracuje jako prezes już 20 lat.
Chciałbym się tylko odnieść do pkt 7 : otwórz szef przewidywalny może dać się zwieść pracownikom tzw starym wyjadaczom którzy przeżyli już nie jednego szefa . Ja osobiście uważam ze nieprzewidywalny szef ma większa szanse na weryfikacje swoich pracowników , tego jak pracują i jak się zachowują bo to co mówią czy komentują nie zawsze jest prawda . Znacznie więcej się można dowiedzieć kiedy szef pojawia się w pracy niespodziewanie . Pracownik tez może chcieć być szefem tez może być psychologiem kozę pracować dłużej i może to on pozbył się wcześniejszych szefów bo mu zaufali . Pozdrawiam
A ja zbudowalam dobry zespół. Pracowałam na to ciężko 1 rok. Przyszła do zespołu jedna toksyczna, depresyjna osoba i zaczęło się. Teraz zaczynam od nowa. Trzymajcie kciuki ☺️ dzięki za artykuł, wiem, że warto znów zaczynać od zera
Moim zdaniem to co możesz odbierać jako osobę toksyczna może mieć druga stronę medalu otwórz nowa osoba w zespole może być zapalnikiem kogoś innego kto może mieć ochotę na twoje stanowisko . Moja rada abyś zweryfikowała zespół pośród nich mogą być osoby które nie chcą brać w tym udziału a wiec widza co się dzieje ale nie wiedza do kogo się z tym zwrócić bez szekestnie . Taka osoba delikatnie ochrania osoby wewnątrz a delikatnie napiętnowana będzie się dusić aż wreszcie pęknie opowiadając wszystko co jest grane lecz to twoje umiejętności zapewnia jemu / jej ochronę i bezpieczeństwo lecz pamiętaj to ty jesteś szefem i mistrzem gry !!!! Powodzenia
Byłem bardzo zadowolony że wyszukałem to miejsce w sieci. Muszę chociaż dać lajka za twoje działania . Wielkie gratulacje! Ja niewątpliwie będę rekomendował to miejsce i częściej tu zaglądał aby poczytać nowe posty Cafe Hostel
Dobry szef to dobry psycholog.
Chciałabym żeby szefowie się do tego stosowali, wtedy nikt by się nie zwalniał i byłoby wszystko dobrze.
[…] >>> 12 CECH, KTÓRE POZWOLĄ ZBUDOWAĆ CI AUTORYTET SZEFA […]
A ja zgadzam się w 100%. Sama stosuje się do powyższych zasad każdego dnia. Myślę, że to pozwoliło mi zbudować zgrany i dobrze działający zespół.
Pozdrawiam!
Super artykuł! Sam jeszcze mam długą drogę do zostania szefem, ale zgadzam się ze wszystkim tutaj opisanym! Kiedyś może zastosuję te rady 😛