Biznes tradycyjny ma to do siebie, że o sukcesie lub porażce może zdecydować lokalizacja firmy. Jeśli zajmujesz się handlem, musisz sporo czasu poświęcić na to, by znaleźć najlepsze miejsce do handlu. Oto kilka elementów, na które musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz otworzyć sklep w małym mieście.
Znalezienie dobrej lokalizacji dla sklepu lub punktu usługowego to niezwykle trudne zadanie. Szczególnie gdy szukasz punktu handlowego w małym mieście. Po prostu masz mniejszy wybór a nierzadko najlepsze punkty są już dawno obsadzone. Co wiec zrobić?
Najlepsza lokalizacja dla sklepu spożywczego
Gdy doradzam klientowi przy wyborze lokalizacji ich punktu handlowego, zawsze proszę o dokładne określenie rodzaju produktów lub usług, które będzie sprzedawał. Jeśli będzie to sklep spożywczy warto wybierać lokale na parterze, ze sporym parkingiem, a także wystarczającą ilością miejsca dla ciężarówek dostarczających towar.
Sklep z towarami pierwszej potrzeby musi być zlokalizowany blisko dużych skupisk ludzkich. Wtedy masz szansę na spory ruch klientów. Zobacz, czy w pobliżu jest osiedle mieszkaniowe, duże firmy, w których codziennie gromadzą się tłumy. A może obok twojego przyszłego sklepu przebiega trasa o sporym natężeniem ruchu i masz parking, na którym mogą zatrzymać się klienci? To może być szansa dla siebie
Najlepsze miejsce na sklep specjalistyczny
Jeśli planujesz uruchomić sklep specjalistyczny (np. z artykułami metalowymi, czy specjalistyczny sklep z artykułami dekoracyjnymi), pamiętaj, że klient będzie w stanie pojechać trochę dalej od swojego miejsca zamieszkania. Taki sklep możesz otworzyć niedaleko innych punktów z artykułami bardziej powszechnymi. Będzie on bowiem traktowany jako sklep z ofertą uzupełniającą.
Jeśli chcesz sprzedawać meble, czy ekskluzywną odzież będziesz potrzebować większej powierzchni by dobrze wyeksponować produkty. Jeśli uruchamiasz sklep specjalistyczny, zdecyduj się na lokalizację z dala od sklepów o podobnym profilu. Klienci mogą bowiem mieć chęć porównywania cen. Jeśli do konkurencyjnego sklepu będzie daleko, zwiększasz szansę na to, że klient zostanie i kupi produkty u ciebie.
Jak badać potencjał punktu handlowego?
Przy wyborze miejsca na punkt handlowy warto zwrócić uwagę:
- na to, czy da się łatwo umieścić wizualizację sklepu
- jacy klienci będą odwiedzać twój sklep (jaka jest grupa docelowa)
- na to, co dokładnie będziesz sprzedawać
- ile powierzchni handlowej jest ci potrzebne
Badanie demografii
Czy wiesz jak dokładnie wygląda demografia twojego miasta? Co pokazują realne dane, a na co wskazują obserwacje? Porozmawiaj z innymi przedsiębiorcami (z różnych branż) o tym jak wygląda struktura klientów. Sporo wiedzy przyniesie ci wizyta w „sklepie u pani Halinki”, albo u Wiesia – wulkanizatora. Spróbuj uzyskać dane o strukturze demograficznej całego miasta albo też dzielnicy (wybranej części twojego miasta). Taki informacje uzyskasz w urzędzie gminy. Możesz też zamówić je komercyjnie w firmach zajmujących się wyszukiwaniem informacje. To co musisz wiedzieć, to wielkość populacji, wielkość dochodów uzyskiwanych przez mieszkańców i mediana wieku (nie średnia, a mediana), która w największym uproszczeniu wskazuje, która grupa wiekowa jest najliczniejsza.
Dostępność sklepu dla klientów
Na wielkość ruchu pieszego lub samochodowego zwracaj uwagę tylko wtedy gdy ma to naprawdę znaczenie. Jeśli planujesz otworzyć sklep z codziennym zaopatrzeniem to zwróć uwagę ile osób przemieszcza się obok tej lokalizacji? Czy dojeżdża tam komunikacja miejsca albo czy jest duży parking dla samochodów.
Najlepsza reklama sklepu
Zanim zdecydujesz się na wynajęcie konkretnej lokalizacji, dowiedz się w jaki sposób będziesz mógł reklamować swój sklep. Czy możesz swobodnie powiesić szyld reklamowy, czy możesz ustawić oznakowanie, które planujesz? Lokalne przepisy mogą zabraniać konkretnych działań reklamowych. Władze są w stanie ograniczyć np. wielkość oznakowania firmy albo rodzaju szyldu, który chcesz zawiesić. Poznaj wszelkie ograniczenia, które wiążą się z daną lokalizacją.
Jak pokonać konkurencję?
Prześledź dokładnie konkurencję tak by twoja działalność uzupełniała produkty lub usługi oferowane w tych punktach. I tak jeśli po sąsiedzku jest salon fryzjerski, pomyśl o uruchomieniu studia kosmetycznego. Jeśli chcesz otworzyć butik z markowymi produktami, trudno ci będzie odnieść sukces jeśli w pobliżu jest „sklep z wszystkim po 1 zł”
Ile kosztuje lokal usługowy?
O tym jak negocjować wysokość czynszu za lokal użytkowy lub miejsce na siedzibę pisałem już w artykule Wynajem lokalu na działalność, umowa, koszty. Jak negocjować warunki najmu lokalu? Poradnik mikroprzedsiębiorcy W materiale tym znajdziesz też kilka sztuczek negocjacyjnych.
Decydując się na wynajem lokalu użytkowego warto poznać całkowite koszty wynajmu. Na koszty składa się:
- Czynsz podstawowy – to podstawowa opłata, która będzie indeksowana o poziom inflacji
- Opłaty dodatkowe – najczęściej będą to opłaty związane np. z użytkowaniem mediów, czyli prąd, ogrzewanie, a jeśli lokal jest w budynku zarządzanym przez wspólnotę mogą to być jeszcze np. opłaty za wywóz śmieci, czy fundusz remontowy. Jeśli lokal był już wcześniej wynajmowany, możesz poprosić właściciela o pokazanie rachunków za media z poprzednich miesięcy. Pomoże to przynajmniej orientacyjnie określić poziom takich kosztów. Dopytaj kto płaci za utrzymanie np. trawnika obok sklepu, za klimatyzację.
- Koszty kaucji – najczęściej kaucja w przypadku lokalu użytkowego wynosi 3 miesięczne czynsze. Czasem zakłada się nawet 6 czy 12- miesięczne zabezpieczenie w postaci kaucji. Kaucję będzie trzeba zapłacić zawsze. Można jednak – i polecam to – negocjować jej wysokość. Nie zapomnij o tym by ustalić w jakiej formie będzie ona zwrócona.
Właściciele nieruchomości najczęściej samodzielnie opłacają podatek nieruchomości i nie przerzucają tego kosztu na najemcę.
Nie możesz też zapomnieć o kosztach remontu, który musisz przeprowadzić by doprowadzić sklep do stanu pozwalającego na realizację sprzedaży. Jeśli chcesz w sklepie pracować samodzielnie, rozważ to, w jakiej odległości od twojego domu się on znajdzie. Jeśli będziesz musiał tracić sporo czasu na dojazd, szybko stracisz motywację do prowadzenia własnego biznesu.
Pamiętaj, że z wyborem lokalizacji nie warto się spieszyć. Lepiej odsunąć w czasie start twojego biznesu ale być pewnym, że konkretna lokalizacja świetnie pasuje do rodzaju.
A na jakie elementy ty zwracasz uwagę? Podziel się w komentarzu