Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym w czasie COVID i po COVID?

Covid zmienia radykalnie handel detaliczny. Ograniczenia w handlu, zamknięcie części branż powoduje, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych jest trudniejsza niż zwykle. Nie znaczy to, że nie można zwiększyć sprzedaży w sklepie stacjonarnym. Jak to zrobić?

Mimo, że sklepy działające w innej branży niż spożywcza i zlokalizowane w centrach handlowych muszą być zamknięte (stan na listopad 2020), nie znaczy to, że handel całkiem zamarł. Jeśli wciąż prowadzisz swój punkt stacjonarny, zastosuj kilka rad, które zarekomendowaliśmy części naszych klientów, a przyczyni się to do wzrostu sprzedaży w sklepie

Bezpieczeństwo klientów w czasie COVID

Podstawową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa klientom. Muszą czuć, że robiąc zakupy w twoim sklepie będą mogli zrobić to w sposób higieniczny. Dlatego zawieś informację o tym, w jaki sposób przygotowałeś punkt sprzedaży by zapewnić bezpieczeństwo klientom. Przekaż tę informację poprzez media społecznościowe swojego sklepu, wyślij maila do klientów w tej sprawie. No i oczywiście możesz tez zawiesić informację na ten temat w witrynie sklepowej.

Czytaj także: 15 rzeczy, które spowodują, że kryzys nie pokona twojego biznesu

Nie możesz też zapomnieć o egzekwowaniu zasad bezpieczeństwa. Zwracaj uwagę na to, by pracownicy przestrzegali zasad bezpieczeństwa. Przypominaj im o tym na bieżąco.

Wizytówka firmy w Google

Nie musisz mieć strony internetowej ani też prowadzić sprzedaży online żeby być obecnym w internecie. Wystarczy, że stworzysz coś takiego jak wizytówka firmy w google. To podstawowe informacje o twoim biznesie, które pojawia się w wynikach wyszukiwania jeśli potencjalny klient wpisze do wyszukiwarki np. „piekarnia w łodzi” lub „dobre pieczywo Koluszki” albo „sklep z butami w pobliżu”.

Wizytówka firmy w google lub facebooku pozwoli potencjalnym klientom cię znaleźć. Jeśli potrzebujesz pomocy w skonfigurowaniu takiej funkcji napisz proszę na kontakt@biznesnaostro.pl Pomożemy zaistnieć w internecie. Co daje wizytówka firmy w Google? Przede wszystkim klient znajdzie pełne dane twojej firmy, czyli adres i numer telefonu. Można też dodać do niej godziny pracy. Wizytówka google wyświetla również recenzje i opinie zamieszczane przez klientów, którzy odwiedzili twój stacjonarny punkt sprzedaży. Dzięki możliwości lokalizacji potencjalnych klientów, system podpowiada im najbliższy lub najlepszy sklep w okolicy z branży, w której takiego sklepu poszukują.

Mapy Google i wyświetlanie asortymentu

Warto też wyświetlić zdjęcia wybranych produktów wraz z linkiem do lokalizacji swojego sklepu. Wizytówka Google łączy się z mapą google i pomaga klientowi zlokalizować twój sklep. Jeśli klient porusza się samochodem wystarczy, że kliknie w nazwę twojego sklepu, a nawigacja poprowadzi go bezpośrednio do ciebie.

Możliwość składania zamówień przez telefon

Daj klientom możliwość zamówienia twoich produktów przez telefon. Są sklepy, których obroty wzrosły dwucyfrowo tylko dlatego, że uruchomili sprzedaż przez telefon. Ten model sprawdza się szczególnie wśród klientów, którzy już znają twój sklep i wiedzą, co oferujesz ale i dla tych, którzy trafiają do ciebie po raz pierwszy

Clik and collect w sklepie stacjonarnym

Sporo sklepów stacjonarnych wprowadziło system click and collect, czyli „kliknij i odbierz”. Jeśli klient zamówi u ciebie produkt (np. przez telefon), a nie chce płacić za dostawę, przygotuj jego zamówienie by mógł odebrać je poza kolejnością przyjeżdżając samodzielnie do sklepu. Jeśli klient zamawia u Ciebie przez telefon, daj mu możliwość odebrania towaru samodzielnie, który będzie już spakowany.

Zatrudnij nowych pracowników

Kiedy wiele firm tnie zatrudnienie, na rynku pojawiają się nowi pracownicy. Warto sprawdzić, czy obecny zespół ma wystarczające kompetencje sprzedażowe. Dobrze też by mieli pasję i czuli się dobrze wśród produktów, które sprzedają. Może uda ci się znaleźć na rynku nowego pracownika, który pomoże poprawić „ducha sprzedażowego w zespole. Wyrób u swoich pracowników przekonanie, że klient jest najważniejszy. Niech staną się „konsultantami”, „ekspertami”. Doceniaj jednocześnie swój personel. Daj premię za pracę w tych trudnych warunkach.

CZYTAJ TAKŻE: 21 konkretnych pomysłów (wdrożeń) jak mieć więcej klientów w lokalnym biznesie

Ustal realne plany sprzedażowe

Każdy odpowiedzialny właściciel sklepu ustala cele sprzedażowe dla swojego zespołu. Pandemia zmienia warunki biznesowe. Zdaj sobie sprawę z tego, że nie zawsze zespół będzie w stanie je wypełnić. Jeśli cele są zbyt wysokie, to grozi to obniżeniem motywacji pracowników.

Pokaż, że twój sklep, twoja firma jest odpowiedzialna społecznie

O tym, jak dobrze pomagać, pisałem już w tekście o dobroczynności. CZYTAJ TEKST: Jak właściwie pomagać?

Szczególnie teraz w czasie pandemii, ważne jest pokazywanie, że potrafisz pomagać. I nie musi to być pomoc związana tylko z COVID. Od zawsze wiadomo, że klienci lubią firmy, które pomagają innym. Najłatwiej wspierać inicjatywy lokalne.

Stwórz nowy wystrój w sklepie

Zainwestuj w nowoczesny wygląd sklepu. Mniej klientów nie musi oznaczać, że mają wchodzić do sklepu nieatrakcyjnego wizualnie. Przemodeluj wystrój. Stwórz centralną wyspę, na której wyeksponujesz towary, na których promocji najbardziej ci zależy. Zwróć uwagę, żeby utrzymywać porządek w sklepie. Klient musi znaleźć potrzebny towar jeszcze szybciej niż przed pandemią.

Uaktualniaj ofertę

Bardzo ważne jest uaktualnianie oferty, tak by na bieżąco sprzedawać produkty w zależności od sezonu. Szczególnie teraz istotne jest przygotowanie dobrego wystroju.

Nie pozwól klientom czekać

Ograniczenie liczby osób w sklepie narzucone przez przepisy nie oznacza, że możesz zrezygnować z części personelu. Każdy kto przyjdzie na zakupy, chce je zrobić szybko i wygodnie dlatego zadbaj o to by nie musiał czekać przy kasie.

Uporządkuj asortyment

Na czas zakupów wpływa też fakt, że klient nie musi szukać długo produktu, który potrzebuje. Co za tym idzie, nie doprowadzaj do sytuacji, że brakuje określonego asortymentu. Daj klientom poczuć, że kupują tak jak co dzień. Zadbaj o wystarczające zapasy produktów.

Miej gotówkę by płacić za towary

Żeby zapewnić sobie stałe dostawy produktów, przygotuj sobie rezerwę finansową. Trudniejsze czasy powodują, że hurtownicy czy dystrybutorzy mogą mniej chętnie udzielać kredytu kupieckiego, czy decydować się na wydłużenie terminu płatności

Stwórz program lojalnościowy

Program lojalnościowy musi być prosty. Jeśli do tej pory nie robiłeś programu lojalnościowego, przypatrz się, jak to robią sklepy internetowe. Wystarczy mała zniżka na kolejne zakupy albo system zbierania punktów, który można zamienić na nagrody albo zniżkę.

Komunikuj się z klientami

Zbieraj kontakty do swoich klientów. Nawet jeśli nie masz sklepu internetowego, możesz wysyłać klientom smsy z informacją o nowej promocji. Jeśli masz bazę newsletterową, możesz na bieżąco wysyłać newsletter

Bądź autentyczny

Stwórz historię swojej firmy, pochwal się nią. Może warto powiedzieć dlaczego założyłeś swoją firmę, w czym chcesz pomagać klientom.

Promuj upselling (czyli dosprzedawaj)

Jeśli klient kupuje coś u Ciebie, zaproponuj mu dodatkowy produkt. Nawet drobna rzecz zwiększy wartość koszyka zakupowego, a klient poczuje się bardziej zaopiekowany.

 

Najlepiej będzie gdy zastosuj te rady łącznie. Potrzebujesz pomocy w ich wdrożeniu, odezwij się do mnie. Wraz z zespołem pomożemy

 

You may also like