Przygotowałem dla Ciebie 21 konkretnych pomysłów jak mieć więcej klientów w lokalnym biznesie. W tekście znajdziesz przydatne wskazówki dotyczące zdobywania klientów gdy prowadzisz mały, tradycyjny biznes. Przedstawiam skuteczne sposoby na to by zarabiać więcej. Większość z nich to pomysły, które wdrożyliśmy u naszych klientów i działają

Poradniki marketingowe przekonują, że najłatwiej zdobyć klienta jeśli masz dobrze przygotowany profil w mediach społecznościowych, strona internetowa jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki, a dodatkowo co miesiąc przeznaczasz sporo pieniędzy na reklamę w internecie. Niestety, nie zawsze to działa. Biznes lokalny ma swoją specyfikę i właśnie dlatego powinieneś zastosować zupełnie inne metody by mieć więcej klientów w lokalnym biznesie.

Sąsiedzi mogą być najlepszymi klientami. Oczywiście nie chodzi mi dosłownie o ludzi mieszkających na twojej ulicy, czy w twoim bloku. Raczej o tych szukających oferowanych przez ciebie produktów lub usług najbliżej swojego miejsca zamieszkania. Prowadząc lokalny biznes masz sporą szansę na nawiązanie długoterminowych relacji. Bo biznes w małym mieście to często bezpośrednia obsługa klienta, spotkanie twarzą w twarz, czyli najlepsza możliwość pozyskania klienta na zawsze

Pomysły na rozwój małego biznesu

  1. Lokalny serwis komputerowy zaproponował wszystkim klientom dużego biura rachunkowego kupon na darmowy przegląd sprzętu komputerowego. Za wykryte usterki klienci oczywiście płacili. W ciągu dwóch miesięcy, serwis podpisał 10 umów abonamentowych na stałą obsługę informatycznąLISTA 25 pomysłów na biznes letni. Zobacz, jak zarabiać na urlopowiczach
  2. Zadzwoń do znajomych i powiedz im co robisz – gdy uruchamiasz biznes, zrób listę 100 znajomych osób z okolicy i pochwal im się, że uruchomiłeś biznes. Prosto wyjaśnij im jakie problemy rozwiązujesz. Jeśli jesteś programistą, nie mów, że jesteś specjalistą od PHP. Mów, że tworzysz skuteczne strony internetowe albo, że pomagasz znajdować nowych klientów przez internet. Gdy jeden z naszych klientów otworzył mobilny serwis sprzętu marki APPLE obdzwonił wszystkich znajomych, którzy używają komputerów (nie tylko APPLE) i poinformował ich że naprawia urządzenia tej konkretnej marki. Nie napisał maila, nie przesłał informacji w mediach społecznościowych. Po prostu zadzwonił. Taka informacja bardziej zapadła w pamięć. Bardzo szybko jego znajomi zaczęli go rekomendować.„MLM to wrzód na d…biznesu”. Dlaczego model biznesowy MLM się nie sprawdza?
  3. Sklep zoologiczny zamiast promować niższą cenę karmy dla psów, przygotował mapkę z ciekawymi miejscami/wybiegami dla psów w okolicy, którą rozdaje przy każdych zakupach. W kolejnych miesiącach rozdawał kolejne części poradnika opieki nad czworonogiem. Co ważne, w wersji drukowanej. Zdobywał tym samym klientów, którzy nie poszukiwali informacji w sieci.
  4. Znajdź klientów w firmie, która szuka pracowników. Kilka lat temu jeden z naszych klientów odpowiedział na ogłoszenie rekrutacyjne lokalnej hurtowni budowlanej, która szukała kierowcy. Jako właściciel małej firmy transportowej, zaproponował swoje usługi. Dziś wozi materiały budowlane dla kilku okolicznych firm.
  5. Lokalny sklep jubilerski zmodyfikował delikatnie ten pomysł, przygotowując spis miejsc w okolicy, które idealnie nadają się na oświadczyny.
  6. Prowadzisz kwiaciarnię? Nawiąż współpracę z lokalnym salonem sukni ślubnych, zakładem pogrzebowym. Możesz też udzielać porad z zakresu pielęgnacji kwiatów domowych lub organizować kursy florystyczne
  7. Zorganizujcie się z lokalnymi przedsiębiorcami i stwórzcie wspólną ofertę rabatową na swoje usługi. Takie działanie to jednak ryzyko pozyskania wyłącznie jednorazowych klientów, którzy korzystają z promocji.Faktoring, mikrofaktoring czy kredyt? Różne czy takie same sposoby finansowania biznesu
  8. Tradycyjna reklama w miejskich informatorach – w czasach gdy papierowe książki telefoniczne przeszły już do lamusa, dobrym sposobem zdobycia klientów są lokalne miejskie informatory. Pamiętam bardzo dobrze gdy lokalne wydawnictwo przygotowywało raz na pół roku książeczkę ze spisem okolicznych firm. Publikacja była dystrybuowana wśród mieszkańców nowowybudowanych domów lub bloków. Taka tania reklama jest niezwykle skuteczna.
  9. Kupuj reklamę w lokalnej prasie drukowanej. Jest ona znacznie skuteczniejsza niż reklama online na lokalnych stronach internetowych
  10. Wydrukuj ulotki – to wciąż najlepszy sposób reklamowania usług lokalnych. Oferujesz opiekę nad osobami starszymi lub dziećmi? Zajmujesz się organizowaniem imprez urodzinowych? Rozdaj lokalnym przedsiębiorcom nietypowy gadżet ze swoimi danymi, tak by wiedzieli, że ty robisz to najlepiej.Złota teczka przedsiębiorcy. Niezwykłe narzędzie, które pomoże uratować firmę w razie śmierci (gdy nie powołałeś zarządcy sukcesyjnego)
  11. Lokalna piekarnia rozdaje kupony lojalnościowe. Za każde zakupy pow. 20 zł klient otrzymuje pieczątkę. Za 10 zakupów, dostaje kawę i ciasto gratis. Może się wydawać, że piekarnia to biznes nie potrzebujący reklamy bo pieczywo to taki produkt po który klient „i tak przyjdzie”. Nic bardziej błędnego. Gdy takich piekarni, jest dużo, może to wpłynąć na wybór właśnie twojego biznesu.
  12. Jednemu z serwisów mechanicznych zaproponowaliśmy mycie samochodów klientów po naprawie. Okazało się, że są jedynym zakładem oferującym taki dodatek. Wymagało to niewielkiego dodatkowego zaangażowania ale większa liczba klientów rekompensowała wysiłek.
  13. Świadczyć usługi projektowe albo zajmujesz się ogrodnictwem? Poszerz usługi o sprzedaż roślin i narzędzi ogrodniczych. Jeden z naszych klientów sprzedaje artykuły dekoracyjne do ogrodu (domki, huśtawki itd.). Gdy za niewielką dodatkową opłatą dorzucił usługę montażu urządzeń w ogrodzie klienta, liczba zamówień wzrosła kilkukrotnie. Już dziś zleca montaże zewnętrznym wykonawcom z całej Polski. Klient otrzymuje więc od niego kompleksową obsługę (produkt plus montaż).Biznes na wsi i małym mieście. Nawet dla tych, którzy nie są artystami. Jak na tym zarobić?
  14. Oferujesz catering dietetyczny? Wejdź we współpracę z lokalnym klubem fitness i zaproponuj program odchudzający dla ćwiczących
  15. Podobnie zrobił sklep z artykułami elektrycznymi. Rosnąca konkurencja marketów spowodowała, że lokalny sklep elektryczny za naszą namową wprowadził do oferty usługi wykonawcze instalacji elektrycznych, a także realizuje drobne naprawy sprzętów domowych (przy współpracy z lokalnymi wykonawcami)
  16. Lokalna grupa tematyczna w mediach społecznościowych. Udzielaj się, podpowiadając jak rozwiązać dany problem bez nachalnego reklamowania swoich usług. Po pewnym czasie klienci sami zwrócą się do ciebie z prośbą o pomoc. A ty będziesz mógł zarobić
  17. Stwórz ambasadorów ze swoich klientów – zaproponuj klientom program rekomendacyjny. W zamian za przekazanie opinii o firmie innym, daj dodatkową wartość (usługa niewielkiej wartości lub drobny prezent) dla poleconego i polecającego.
  18. Samodzielnie reklamuj swój biznes. Jesteś u fryzjera, nakieruj rozmowę na temat problemów z komputerem czy problemami z bankiem. Gdy fryzjer podejmie temat, wręcz mu wizytówkę i przekonaj, że pomagasz rozwiązywać takie kłopoty. Poproś o przekazywanie wizytówek przez niego. Ważna uwaga! Nie pozostawiaj wizytówek i ulotek w ogólnodostępnym miejscu. Przekonaj fryzjera (albo właściciela warzywniaka lub piekarni albo sklepu odzieżowego) by w razie gdy usłyszą o problemach ich klientów, które możesz rozwiązać, podrzucili mu kontakt do Ciebie.
    Copywriting czy content marketing. Co wybrać, żeby zwiększyć ruch na stronie i sprzedaż w sklepie internetowym?
  19. Zorganizuj akcję charytatywną, akcję społeczną – w twoim otoczeniu ktoś potrzebuje pomocy? Stań na czele oddolnej inicjatywy, która ma pomóc. Pokazuj się publicznie, nie wstydź się mówić o tym, że pomagasz. Jednocześnie przestrzegam przed angażowaniem się w projekty polityczne. To dość ryzykowne z biznesowego punktu widzenia ponieważ sprawy polityczne bardzo antagonizują klientów. Podobnie kwestie światopoglądowe. Pomagaj ale odpowiedzialnie i w sposób przemyślany
  20. Wizytówka firmy w Google Moja Firma – stworzenie takiej wizytówki nie wymaga posiadania strony internetowej. Wizytówka zawiera dane kontaktowe, godziny otwarcia, a także (jeśli to wprowadzisz) krótki opis twojej firmy. W chwili gdy klient szuka konkretnej usługi (np. fryzjera, czy sklepu z odzieżą), wyszukiwarka pokaże mu twoją firmę, jeśli klient jest w pobliżu)W co inwestować? Rynek alkoholi w Polsce. Pomysł na biznes: sklep monopolowy. Jak otworzyć sklep z alkoholem?
  21. Lokalne pozycjonowanie – jeśli masz stronę internetową (nawet prostą) warto wypozycjonować się na frazy lokalne. Pamiętaj jednak, że oprócz wyrażeń „tanie buty Kalisz”, warto zastosować wyrażenia typu „najlepszy sklep z butami dla dzieci w Kaliszu” itd.

Nisza rynkowa. Zalety, wady. 5 elementów dających konkretną przewagę biznesową

Lokalny marketing nie wymaga dużych środków finansowych. Najważniejsze by robić go z głową i tak by nie narzucać się wszystkim swoją obecnością. Często zauważam, że doradcy finansowi, agenci ubezpieczeniowi czy pośrednicy w sprzedaży przeróżnych produktów „pierwszej potrzeby” przy każdej rozmowie ze znajomymi wspominają o swojej pracy próbując im sprzedać swoje produkty lub usługi. To jeden z poważniejszych błędów. Takie postępowanie nie pomaga, a wręcz przeszkadza w zjednywaniu sobie ludzi. Poinformuj znajomych o tym czym się zajmujesz ale nie sprzedawaj im zawsze swoich usług. Zbytnia nachalność nie popłaca.

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy w rozwoju biznesu? napisz do mnie https://biznesnaostro.pl/kontakt/