Kryzys jest świetną okazją do zrobienia biznesu. Jest to prawda stara jak świat. Co jednak zrobić, gdy pierwszą twoją myślą jest to by biznes w ogóle ocalić?

Kryzys jest świetną okazją do zrobienia biznesu? Tak, pewnie wiele razy o tym czytałeś albo słyszałeś. To oczywiście prawda, o ile działalność jest tak zorganizowania, że jest w stanie przez kryzys przejść. Bo na nic będą Ci kolejne zmiany, inwestycje, gdy pod koniec kryzysu będziesz tak pokiereszowany biznesowo, że nawet w lepszych czasach trudno będzie ci się podnieść. I właśnie dlatego zebrałem kilka ważnych wskazówek, które pomogą ci przeprowadzić firmę suchą stopą przez największe kryzysowe tsunami. Większość z rzeczy, o których ci opowiadam, udało się lub aktualnie wdrażamy u moich klientów.

  1. Przygotowanie na niepewność

Jako przedsiębiorca musisz przygotowywać się na życie i działanie w ciągłej niepewności. Oczywiście, niepewność ma to do siebie, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy się wydarzy. Nie znaczy to, że nie możesz sprawnie prowadzić biznesu. Podstawą są dobre fundamenty, na których jest on zbudowany. Dobre fundamenty pozwalają ci odpowiedzialnie podejść do biznesu i dają poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie radzę odsunąć od siebie złych proroków wieszczących katastrofę. Wyłącz telewizje informacje, ogranicz dostęp do bieżących analiz makroekonomicznych, które i tak będą miały niewielki wpływ na twój biznes.

Przeczytaj też: Spowolnienie w gospodarce. Jak przygotować małą firmę na gorsze czasy? 10 zasad małego przedsiębiorcy na przetrwanie trudności.

  1. Elastyczność i przygotowanie na awaryjne scenariusze

O ile wiele zdarzeń nie jest przewidywalnych, o tyle część skutków takich nieprzewidzianych zdarzeń można zaplanować i przygotować awaryjne scenariusze.

  • Czy wiesz co zrobisz gdy stracisz 30 proc. klientów?
  • Czy wiesz, co zrobisz gdy odejdzie od ciebie najlepszy handlowiec?
  • Czy wiesz, co zrobisz, gdy dwóch głównych kontrahentów nie zapłaci w ogólne za towar lub usługę, którą im dostarczyłeś?

Koniecznie ustal takie scenariusze. Jeśli masz z tym problem, napisz do mnie: kontakt@biznesnaostro.pl Przygotujemy je wspólnie i zrobimy plan działania. Co Ci to da? Przede wszystkim odłożysz na bok emocje, które mogą wkradać się w twoją głowę w czasie kryzysu, łatwiej będzie ci wtedy zarządzać konkretnymi zadaniami.

  1. Płynna rezerwa finansowa

O płynności finansowej piszę i mówię dużo. Przekonuję Cię o tym byś miał pieniądze przynajmniej na 3-6 miesięcy funkcjonowania bez żadnych przychodów. Postaraj się wydłużyć ten czas nawet do 12 miesięcy funkcjonowania bez przychodów. Co ważne, musisz mieć zasoby płynnej gotówki. Jeśli uda ci się aktualnie zarobić więcej pieniędzy (tak, zdarzają się takie sytuacje) dłużej niż zwykle rozważaj wszelkie inwestycje. Dodatkowe pieniądze niech uzupełnią twoją pulę rezerwy finansowej.

I tu ważna wskazówka. Myśląc o rezerwie finansowej mam na myśli aktywa, do których masz dostęp na bieżąco. Jeśli twoje stałe koszty to np. 300 000 zł, a twoja rezerwa to milion złotych, to nie kupuj nieruchomości za pół miliona „bo przecież jest inflacja i pieniądze szybko tracą swoją wartość”. W czasach kryzysowych najważniejsza jest płynność. Jeśli nie masz tak dużych wolnych zasobów, to zastanów się czy możesz jakieś wartościowe rzeczy zamienić na gotówkę. Spieniężaniem zajmij się już teraz, kiedy kryzys się rozkręca. Im będzie on głębszy, sprzedający staną się coraz bardziej zdesperowani i trudniej będzie ci sprzedać wartościowe rzeczy w dobrej cenie. Warto spojrzeć tutaj na największe firmy. Jeśli zaczynają popadać w problemy finansowe, szukają kupca na zbędny z ich perspektywy majątek. I robią to jak najszybciej się da, a nie dopiero wtedy gdy firma jest na ogromnym minusie.

Opłacalny biznes w kryzysie. Jak otworzyć firmę w czasie spowolnienia?

W czasie pierwszego lockdownu okazało się, że wielu właścicieli biznesów lamentowało bo firma nie działała przez dwa, trzy tygodnie. Musisz wiedzieć, że wielu twoich znajomych przedsiębiorców nie odkłada pieniędzy. Mało tego. Są nawet tacy, którzy utrzymują płynność finansową na czas 2-3 tygodni. Wystarczy, że firma przez miesiąc nie miałaby żadnych zamówień i są bankrutami.

Stabilne finanse pozwalają ci w kryzysie skupić się na biznesie, a nie panicznym wydzwanianiu do kontrahentów, żeby zapłacili fakturę przed terminem bo nie masz już pieniędzy.

  1. Kontrolowanie gotówki

Pierwszą przyczyną bankructwa jest brak gotówki w kasie firmowej. Szczególnie w kryzysowych czasach powinieneś na bieżąco planować wpływy i wydatki.

Poniżej masz zestaw materiałów, które przygotowałem na temat płynności finansowej

  1. Ograniczanie kosztów stałych

„Zawsze i wszędzie koszt stały za duży będzie” można sparafrazować znaną kibicowską przyśpiewkę. Przyjrzyj się kosztom stałym. Tnij je od razu. Często rekomenduję moim klientom przyjrzenie się głównie umowom abonamentowym i wypowiadanie ich. Dlaczego? Szybko okazuje się, że wiele usług nie jest nam teraz potrzebnych, a nawet jeśli są niezbędne to wypowiedzenie umowy skłania drugą stronę do zaproponowania nam lepszych warunków. Koszty tnij zawsze, nawet wtedy gdy udało cię zbudować poduszkę finansową.

  1. Dopasowanie się do trendów

Nawet w czasie wojny wiele biznesów się rozwijało. Właśnie dlatego, że potrafiły wpisać się w odpowiednie trendy. Nie jest przecież tajemnicą, że marka Hugo Boss rozwinęła się bo produkowała mundury dla żołnierzy w czasie II wojny światowej. W czasach obecnej pandemii też nie jest tak, że klienci nie mają pieniędzy. Konsumenci, którzy mieli wyjechać na wakacje, a odwołano je, mają te pieniądze w swoich domowych budżetach. Ci, którzy korzystali z siłowni, również tych pieniędzy nie wydali. Podobnie kinomani itd. Musisz więc znaleźć miejsce, gdzie ludzie wydają lub będą chcieli wydać swoje pieniądze.

Oczywiście w przypadku usług będzie to zdecydowanie trudniejsze zadanie, bo jak wspomniałem, wielu ludzi rezygnuje z nich nie mogąc z nich korzystać. Jaki jest jednak kłopot w tym by siłownia sprzedawała programy dietetyczne, catering dietetyczny, czy suplementy diety albo sprzedawała stroje sportowe? Wszystko z dostawą do domu klienta. To ty musisz dopasować się do warunków, w których przychodzi ci działać, a nie one do Ciebie.

Biznes na wsi i małym mieście. Nawet dla tych, którzy nie są artystami. Jak na tym zarobić?

I właśnie dlatego jestem pod ogromnym wrażeniem wszystkich tych przedsiębiorców, którzy nie zważając na problemy, dzielnie walczą o to by swoje biznesy uratować. Bo czują się odpowiedzialni za to co zbudowali.

  1. Radykalne decyzje biznesowe

Biznes to sztuka podejmowania trudnych decyzji i dokonywania wielu wyborów. Może to zabrzmi brutalnie ale nie ma tu miejsca na emocje. Dla wielu przedsiębiorców najtrudniejszą decyzją jest ta o zwolnieniu pracowników. Sporo kłopotów wiąże się też z wysłaniem zespołu na pracę zdalną. Musisz to zrobić tak by nie pogorszyć relacji w firmie. Pogódź się też z tym, że może znacząco spaść efektywność takiej pracy. O ile zespół nie był do niej nigdy przygotowany. Może więc spróbuj wysłać tylko część pracowników do zdalnej pracy?

  1. Powiedz „nie” panice

Przez lata pracowałem w mediach i znam dość dobrze mechanizmy związane z pozyskiwaniem uwagi odbiorcy. Im straszniejsza wiadomość, tym większa oglądalność. A im więcej konkretnych danych o pandemii, tym bardziej rozkręcona spirala paniki. Jako odpowiedzialny przedsiębiorca, nie daj się takim informacjom. Nawet jeśli twój zespół ulega panice, strachowi, ty nie możesz panikować. Musisz zawsze wspierać swój zespół.

  1. Zrezygnuj z przyjemności

Dobrym pomysłem może być odsunięcie w czasie zakupu kolejnego samochodu, czy nieruchomości. Przynajmniej do czasu aż zbudujesz stabilne finanse firmy.

Problem ze spłatą leasingu. Czy możliwe jest wypowiedzenie umowy leasingu? [KOMPLEKSOWY PORADNIK]

  1. Wyznacz na nowo standardy obsługi i komunikacji z pracownikami

Jeśli praca zdalna jest nowością w twojej firmie, określ bardzo wyraźnie jej ramy. Spisz zasady związane z pracą zdalną i co nie mniej istotne bardzo dokładnie je egzekwuj.

Home working. Jak efektywnie pracować w domu?

  1. Wykorzystaj czas na usprawnienie biznesu

Zamiast zwalniać pracowników, wyznacz im nowe zadania. Niech szukają optymalizacji, stwórz nowy produkt, niech przygotowują materiały, na które wcześniej nie było czasu. Po to właśnie jest zaplecze finansowe, poduszka finansowa, żeby można było utrzymać firmę. Nie w każdym przypadku będzie opłacało ci się wejść całą firmą w online (szczególnie, gdy nigdy tego nie robiłeś). Może wystarczy uzupełnić dotychczasową ofertę?

  1. Przyzwyczaj się do niższej sprzedaży

Przygotuj się mentalnie, że możesz mieć mniejszą sprzedaż. Konsumenci wprawdzie teraz ograniczą swoje zakupy ale to nie znaczy, że będą rezygnować z wszystkiego. Gdy kryzys się skończy, wszyscy będą chcieli go odreagować, a na rynku będzie dziura konsumencka, którą trzeba zapełnić.

21 konkretnych pomysłów (wdrożeń) jak mieć więcej klientów w lokalnym biznesie

  1. Zrób wszystko by utrzymać biznes

Lepiej jest trochę dołożyć do biznesu ale go utrzymać i nie zamykać. Dużo kosztowniejsze może okazać się bowiem jego odbudowanie, zarówno pod względem infrastruktury, jak i odbudowy zespołu. Kryzys taki już jest

  1. Nie trać czasu i pieniędzy na nieskuteczny marketing

W internecie zaroiło się od wszelkiej maści marketerów, doradców i „pomocników”, którzy proponują skuteczne kursy marketingowe, obsługi social mediów itd. Większość z nich to teoretycy, którzy tak naprawdę nie zbudowali żadnego prawdziwego biznesu (oprócz szkoleniowego). Często ich wskazówki nie są skuteczne, a testowanie nowatorskich metod to nie jest dobry sposób na marketing w czasach kryzysu. No i drogie, a w kryzysie musisz się skupić na oszczędnościach.

Światopogląd i biznes. Czy przedsiębiorcy powinni podkreślać swoje poglądy?

  1. Miej w sobie chęć zmian

No i co najważniejsze, musisz być gotowy na decyzję o zmianach.

 

A Ty w jaki sposób ratujesz swoją firmę?

You may also like