Udział w targach wystawienniczych może kosztować od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Chociaż coraz więcej biznesów przenosi się do Internetu, to jak się okazuje rola tradycyjnych targów wystawienniczych nie maleje. Czy pokazanie swojej firmy na targach wystawienniczych się opłaca? Co musisz wiedzieć, zanim wykupisz miejsce na stoisko targowe? Poznaj kilka praktycznych wskazówek.

W swoim życiu odwiedziłem mnóstwo imprez targowych. Były to wystawy polskie, jak i zagraniczne. W większości przypadków byłem pod wrażeniem ogromnej liczby wystawców, pięknych stoisk to całej oprawy, która powodowała, że miło było spędzić czas na takiej imprezie. Jednak byłem na nich wyłącznie jako widz.

Po latach sam zacząłem uczestniczyć w targach również jako wystawca albo konsultant pomagający wystawiać się na konkretnych imprezach targowych. I zawsze zastanawiało mnie, czy dla małego przedsiębiorcy takie imprezy to dobry sposób na promocję swojego biznesu.

Pozwoliłem sobie przygotować więc zestaw kilka wskazówek, które pomogą podjąć ci decyzję o tym czy udział w targach jest dla Ciebie. Na początek ważna uwaga. Tradycyjne kiedyś targi handlowe bardzo często zamieniają się już w duże eventy branżowe. Nie jest to już tylko spotkanie przedstawicieli danego segmentu. Podczas spotkania odbywa się wiele imprez towarzyszących, są konkursy, szkolenia itd.

Kto powinien wziąć udział w targach?

W targach może wziąć udział każda firma. Podstawowym celem takiej imprezy jest zaprezentowanie swojej firmy i oferowanych produktów. Kto więc powinien wystawiać się na targach:

  • młoda firma, która chce dopiero zdobyć rynek
  • firma, która działa już na rynku ale chce pokazać nowy produkt albo nową funkcjonalność już działającego produktu

Targi są w przypadku takich firm najtańszym badaniem rynku. Trzeba pamiętać, że rozpoczęcie działalności w konkretnym segmencie, wypuszczenie nowego produktu, to zawsze spore ryzyko. Udział w targach pozwoli potencjalnym klientom i kontrahentom pokazać, że jesteśmy, a także poznać opinie klientów o produkcie. Bezpośredni kontakt z potencjalnymi odbiorcami, pozwoli stworzyć odpowiednią wartość dla klientów i łatwiej sprzedawać produkt.

Prototypowy produkt na targach

Jeśli produkt jest nowy albo w fazie prototypu to wystawienie się na targach pozwoli na poznanie ewentualnych błędów. Przykład? Jeśli czytasz regularnie mojego bloga, pewnie wiesz, że od zeszłego roku sprzedaję jako wyłączny dystrybutor utramobilny grill dla pasjonatów gotowania i smażenia nie tylko na wolnym powietrzu ale i w domu (www.safirepoland.pl). W zeszłym roku wziąłem udział w kilku targach chcąc wypromować mój produkt.

I co? Okazało się, że polscy klienci wolą kupować produkty w zestawach zamiast pojedynczego produktu i dodatkowych akcesoriów. Było to tak zaskakujące, że musieliśmy specjalnie na polski rynek od 2019 wprowadzić gotowe zestawy. Szczegóły możesz zobaczyć tutaj. A jeśli zdecydujesz się zakupić zestaw grillowy albo samego grilla to jeśli w uwagach do zamówienia wpiszesz, że trafiłeś na stronę z mojego bloga, do zamówienia dodam miłą niespodziankę.

Targi to również znakomity moment na poznanie bardzo pozytywnych opinii. Ja dzięki targom poznałem różne nowe, bardzo oryginalne zastosowania dla mojego produktu (są klienci, którzy nawet ziemniaki gotują na tym grillu), a także nowe segmenty rynku.

Targi wystawiennicze – zalety

Targi ale i wszelkiego rodzaju spotkania biznesowe do najlepsza okazja do tego by nawiązać współpracę z kontrahentami i nowymi klientami. Wcześniej pisałem o tym, że można znaleźć nowe segmenty rynku. W moim przypadku bezpośrednie rozmowy z klientami skutkują tym, że w tym sezonie będę swój produkt sprzedawał również rowerzystom. Safire grill jest tak bardzo mobilny i się nie nagrzewa, że można go wziąć nawet na kilkudniowe wycieczki rowerowe. Zamiast gazowych kuchenek na kartusze.
Obecność na targach to również możliwość poznania konkurencji i sprawdzenie jakie produkty są oferowane i w jaki sposób konkurencja prezentuje swoje produktu.

Targi wystawiennicze – wady

Powodzenie targów zależy w dużej mierze od frekwencji czyli tego w jaki sposób organizatorzy podejdą do promocji całego wydarzenia. A skoro nie masz na to dużego wpływu, to i w razie frekwencyjnej klapy, możesz odczuć to na swojej skórze. No i co istotne. Udział w targach nie jest tani…Nawet najmniejsze stoisko może w podstawowym pakiecie kosztować cie minimum 2500-3000 zł netto. Dla malutkiej firmy może to być za duży wydatek.

Jak wybrać targi?

Jeśli mimo wszystko decydujesz się po raz pierwszy wystawić się na targach, koniecznie zrealizuj następującą checklistę:

1. Oszacuj roczny budżet, który będziesz w stanie wydać na imprezy targowe
2. Określ cel, który chcesz uzyskać biorąc udział w targach. Czy ma to być badanie rynku, czy zbudowanie wizerunku, a może kontakt z konkurencją
3. Zrób listę interesujących cię imprez targowych, które odbywają się w Polsce i spośród nich wybierz trzy najważniejsze dla Ciebie
4. Jeśli masz produkt specjalistyczny (ja taki mam), wybieraj targi o jak najwęższej specjalizacji
5. Zaczynaj od targów mniejszych po to by poznać specyfikę prezentacji produktu w ten sposób. Zbyt duża impreza na początek może negatywnie wpłynąć na twoje morale. Po pierwsze będzie dużo kosztować, a po drugie, jeśli nie brałeś wcześniej udziału w targach, możesz zbyt szybko „wypalić potencjał”.
6. Wyślij zapytania ofertowe do organizatorów targów bardzo wcześniej (nawet kilka miesięcy pod terminem targów). Wtedy będziesz mógł otrzymać lepsze warunki
7. Poproś organizatorów o statystyki poprzednich edycji, opis odwiedzających (jaka grupa klientów uczestniczyła w targach), jacy wystawcy byli i ile miejsc wystawienniczych sprzedano
8. Potraktuj targi jako miejsce do sprzedaży swoich produktów, a nie tylko wystawiania ich (podczas pierwszych targów, wielu klientów kupiło produkt bo było nim zachwyconych). Miałem za mało egzemplarzy ze sobą przez co ograniczyłem sobie ewentualne zyski.
9. Przygotuj sobie terminal płatniczy – nawet jeśli sprzedajesz wyłącznie przez internet, zatroszcz się o terminal płatniczy – w moim przypadku wielu klientów odchodziło z kwitkiem bo przyjmowałem tylko gotówkę (na kolejnych targach już miałem terminal, dzieki czemu sprzedaż była dużo wyższa)
10. Targi nie są imprezą, której efekty zobaczysz od razu. Nie traktuj ich jednak wyłącznie jako elementu promocyjnego. Jeśli klienci będą chcieli kupić twój produkt, musisz im to umożliwić „tu i teraz”
11. Za udział w targach płacisz z góry. W niektórych przypadkach jeśli zrezygnujesz z udziału w targach, organizator będzie mógł zatrzymać honorarium. Dlatego wybieraj targi uważnie
12. Sprawdź, jakie możliwości obecności na targach możesz jeszcze wykorzystać. Być może będziesz mógł przedstawić specjalną prezentację albo wziąć udział w panelu.
13. Dokładnie zaplanuj pobyt na targach. Przygotuj listę osób, z którymi chciałbym się spotkać na targach i umów takie spotkania.

Jak oszacować koszty udziału w targach?

Koszt udziału w targach to nie tylko koszt samego wynajęcia miejsca na stoisko. Organizator targów doliczy do faktury opłatę za energię elektryczną, a także za parking. Możesz wybrać czy stoisko będziesz stawiał samodzielnie, czy skorzystasz w tym zakresie z pomocy organizatora stoiska. W ramach kosztu stoiska musisz uwzględnić projekt i umeblowanie stoiska. Nie obejdzie się kosztów związanych z promocją. Chodzi tu o wszelkie materiały reklamowe, a także koszty transportu i zakwaterowania.

Musisz też wiedzieć o tym, ze podstawą jest dobór odpowiednich imprez targowych.

A jakie ty masz doświadczenia z takimi imprezami?

You may also like