Czy światopogląd i biznes idą w parze? Czy właściciel firmy powinien głośno wyrażać swoje poglądy? Jak to wpływa na biznes?

Protest Kobiet

Aborcja, LGBT, ekologia, wegetarianizm, ochrona lasów, świadome i zaangażowane ojcostwo, wiara, kościół to tylko kilka pojęć, które od zawsze wzbudzają spore emocje i nieustanne dyskusje. A tak gdzie pojawiają się różnice, są i spięcia, niesnaski. Bo nie zawsze trafimy na kulturalnego interlokutora, nie zawsze będziemy też mieli wystarczająco dużo argumentów.

Strajk Kobiet, który jest protestem przeciwko orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego spowodowało, że część marek wsparła akcję. Podobnie było w czasie ożywionej dyskusji dotyczącej karty LGBT, wcześniej ochrony lasów itd. Czy takie postępowanie jest dobre?

Dobroczynność w biznesie. Jak mądrze pomagać by przynosiło to zysk?

Światopogląd i biznes

Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że tematy światopoglądowe zawsze wywołują emocje. I z tego powodu, mogą skłaniać klientów, partnerów biznesowych firmy do wyrażania ostrych opinii. Zaangażowanie firmy po jednej ze stron może spowodować, że będziemy mieć więcej klientów (preferujących nasz ton myślenie) lub przeciwnie, klienci będą namawiać do bojkotu. Szeroko w mediach branżowych komentowana jest postawa mBanku, który oficjalnie opowiedział się po jednej stronie. Wywołało to lawinę komentarzy. Wielu klientów deklarowało zmianę firmy, obsługującej ich finanse, spora grupa potwierdziła jednak swoje zaufanie do marki.

Czy warto podkreślać wartości?

Czy decyzja marki o postawieniu się po jednej ze stron jest dobra? Z perspektywy biznesowej bank powinien być instytucją, która zajmuje się jak najlepiej i najbardziej efektywnie zarządzaniem pieniędzmi klientów. To nie miejsce na takie deklaracje. Szczególnie, że kwestie światopoglądowe są w dzisiejszych czasach bardzo mocno upolitycznione. Czy w związku z tym brak opowiedzenia się po jednej ze stron oznacza automatycznie popieranie drugich?

21 konkretnych pomysłów (wdrożeń) jak mieć więcej klientów w lokalnym biznesie

Strategia wizerunkowa firmy

W mojej opinii przedsiębiorca, niezależnie od wielkości firmy, którą prowadzi, powinien bardzo dokładnie rozważyć, czy opowiadanie się po którejś ze stron mu się opłaca. Jestem zwolennikiem modelu mówiącego o tym, że „pieniądze lubią ciszę” więc im mniej kontrowersji związanych z biznesem, tym lepiej. Jeśli już decydujemy się na taki krok, to musi on być zbieżny ze strategią komunikowania naszej marki, firmy. Trzeba przygotować się na bojkoty klientów, ostrzejszą wymianę zdań z jednej i drugiej strony sporu. Ważne jest by marka była w stanie nad tym zapanować i w umiejętny sposób tym pokierować.

Warto też zdać sobie sprawę z faktu, że takie opowiedzenie się po jednej ze stron musi się po prostu marce opłacać. W przypadku produktów, czy usług masowych wielu klientów może nawet nie zwrócić uwagi na to, czy światopoglądowo zgadza się z marką czy nie. I w związku z tym bojkoty pozostają w sferze deklaracji.

Jednoosobowa firma i poglądy

Mniejszym przedsiębiorcom, czyli takim jak Ty, rekomenduję by kwestii światopoglądowych nie wyciągali na wierzch. Szczególnie, gdy startują dopiero w biznesie. Znacznie łatwiej wybić się pokazując konkretny sposób działania i w samym sposobie prowadzenia biznesu. Opowiadanie się po konkretnej stronie sporu , przylepia nam automatycznie łatkę firmy zaangażowanej politycznie. Tak, politycznie ponieważ każda akcja oparta na tak skrajnych emocjach jest nacechowana politycznie.

Światopogląd i biznes. Czy przedsiębiorca ma wstydzić się swoich wartości?

Nie oznacza to, że jednoosobowy przedsiębiorca ma wstydzić się swoich wartości. Jeśli jest mocno wierzący i konserwatywny, może prowadzić biznes zachowawczo, nie epatować kontrowersją w swoich przekazać. Jeśli natomiast jest skrajnym liberałem, też niech tego nie robi.

Duża firma może podjąć próbę podkreślania swojej tożsamości w ramach pewnych przekonań bo jako ogromna firma ma wielki wpływ na politykę. Tak już niestety ten świat jest skonstruowany, że obok rządów konkretnych krajów, na nasze życie mają wpływ również i globalne marki.

Małe firmy takiej siły oddziaływania nie mają. Przestrzegam więc przed wyrażaniem tak ostrych deklaracji jako przedsiębiorca. Pracując dla kogoś masz prawo mieć własne zdanie, wyrażać je nawet w najbardziej kontrowersyjnych kwestiach. Jeśli nie jesteś w zarządzie tej firmy, to i tak nie będzie to miało dużego wpływu na wizerunek.

Kiedy nazwisko staje się marką, czyli czym jest najlepsza nazwa firmy?

Jeśli jednak prowadzisz mały biznes i zaczniesz opowiadać się po jednej ze stron, od razu będziesz zaszufladkowany. A nie możesz zapominać o tym, że ty (twoje imię i nazwisko) i firma to jedno. Decydując się na bycie przedsiębiorcą musisz być gotowy na nałożenie na siebie pewnego ograniczenia związanego z wyrażeniem swoich opinii na tematy wrażliwe społecznie. Tak jak nie komentuje się poczynań biznesowej konkurencji, tak i w tym przypadku lepiej nie angażować się po żadnej ze stron

Jak pokazywać wartości firmy?

Czy wartości firmy da się oddzielić od wartości wyznawanych przez właściciela?To zależy o jakich wartościach mówimy. Jeśli mamy na myśli bardzo wysoką jakość produktów, szybką realizację, uporządkowane procesy, realizowanie płatności w terminie, czyli rzetelne rozliczenia, to w przypadku firmy jednoosobowej, opartej na marce osobistej, będą one ze sobą powiązane. Jeśli natomiast biznesowo „opowiadasz” się za jedną lub drugą stroną politycznego sporu, możesz być pewien, że nazwą Cię od razu „lewakiem” lub „prawakiem”. Zastanowiłbym się też nad podkreślaniem przynależności do konkretnych organizacji (poza biznesem), które wspierasz.

Osobiście wybierając do współpracy podwykonawców interesują mnie wyłącznie kompetencje i to w jaki sposób jestem obsługiwany. Kwestie światopoglądowe schodzą na drugi plan.  Dlatego nie lubię, gdy przedsiębiorcy podkreślają I dlatego mierzi mnie podchodzenie do biznesu w kategoriach „nie będę z Tobą współpracować bo jesteś lewakiem/prawakiem”. W biznesie mają się liczyć kompetencje.

Musisz zawsze przeliczyć co ci się biznesowo opłaca. W większości przypadku najbezpieczniej po prostu biznesowo nie „lokować” swojej firmy w konkretnym światopoglądzie. Jeśli prowadzisz firmę, uważaj jakie poglądy głosisz.

Jednocześnie proszę Cię o wyrażenie opinii. Co sądzisz na temat opowiadania się firm po wybranej stronie? Czy przedsiębiorca powinien manifestować poglądy?

Napisz w komentarzu, daj znać znajomym. Porozmawiajmy

 

You may also like