Czy w czasie kryzysu warto startować z biznesem? Jaki jest najbardziej opłacalny biznes w kryzysie? Na czym warto zarabiać po kryzysie?

Jaki jest najbardziej opłacalny biznes w kryzysie, a także czy opłaca się uruchamiać firmę w czasie spowolnienia. To najczęściej zadawane mi przez was pytania w ostatnim czasie. Czy faktycznie kryzys jest dobrym sposobem na firmę?

Firma w czasach kryzysu

Pandemia koronawirusa znacząco zmieniła biznes. Zatrzymanie gospodarki wiosną, a teraz ograniczenia działalności wielu branż są sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Zadają pytania jak prowadzić biznes w czasie koronawirusa, a ci, którzy jeszcze biznesu nie prowadzą, szukają odpowiedzi na pytanie, czy warto otwierać firmę w czasach COVID?

Tarcza antycovidowa pogrąży firmy? Przekonamy się o tym w połowie 2021

Wielu ekspertów ekonomicznych podkreśla, że czasy kryzysowe są najlepszą szkołą biznesu. Właśnie wtedy wykluwa się sporo ciekawych inicjatyw i tworzą się firmy, które – po nadejściu lepszych czasów – pozwalają swoim właścicielom zarabiać krocie.

Wystarczy wspomnieć, że General Motors powstał w 1908 roku kiedy gospodarka USA boryka się z kryzysem finansowym wywołanym „paniką 1907 roku”. Burger King rozwijał się w trakcie recesji, a Airbnb czy Uber powstawały w latach kryzysu finansowego 2007-2009. Start firmy w trudnych czasach powoduje, że przedsiębiorstwa są bardziej odporne na dalsze kryzysy.

Czy warto otwierać firmę w czasie COVID?

Okres pandemii nie jest okresem typowego kryzysu. Nawet w czasie wojny nie wstrzymywano gospodarki. Mało tego. Rządzący pobudzali ją by wiele firm mogło się rozwinąć. Obecnie czasy są tak nieprzewidywalne, że nie wiemy nawet jakie przepisy, czy zaleceni zostaną wprowadzone kolejnego dnia. To szczególnie ryzykowne dla nowych firm. Czy w związku z tym warto uruchamiać firmę w czasie COVID? Jeśli masz dobry pomysł biznesowy i wiesz jak zdobyć klientów w pierwszych miesiącach, to próbuj. Pamiętaj jednak o ryzyku zamknięcia gospodarki (de facto nie będziesz mógł prowadzić swojego biznesu), będziesz miał znaczące problemy z uzyskaniem dodatkowego finansowania. Wszystko to powoduje, że do biznesu musisz być przygotowany jak nigdy wcześniej. Przede wszystkim pod względem finansowym.

Nisza rynkowa. Zalety, wady. 5 elementów dających konkretną przewagę biznesową

Najlepszy czas na otwarcie firmy

Dane ekonomiczne wskazują, że przyrost nowych małych firm pojawia się w momencie rosnącego bezrobocia. Wiele osób zakłada firmy z konieczności.

Są jednak biznesy, które mają większą szansę powodzenia i to niezależnie od cyklu koniunkturalnego. Sporo małych firm radzi sobie nawet w trudnej gospodarce. Takie biznesy nazywa się antycyklicznymi. Działają one nawet w czasie kryzysu. Dość dobrze widać to w już istniejących i działających biznesach. Handel spożywczy, sprzedaż produktów pierwszej potrzeby są tymi dziedzinami, które notują wzrosty. Wiele działających firm zmieniło sposób zarabiania i próbuje przetrwać w tych trudnych czasach. Co jednak powinni zrobić, ci, którzy o biznesie dopiero myślą? Na pewno nie poddawać się. Tylko jeszcze lepiej przygotować się do otwarcia biznesu. Każdy czas na uruchomienie firmy jest dobry. Jak więc weryfikować swój pomysł na biznes w czasie kryzysu?

Nisza biznesowa

Spróbuj znaleźć niszę. Być może kryzys gospodarczy, zmieniająca się rzeczywistość wymusiła konieczność sprostania nowym potrzebom klientów. Może masz pomysł jak poprawić efektywność nauki zdalnej dla uczniów, wiesz jak wypełnić wolny czas dzieciom, które nie mogą spotkać się z kolegami z powodu lockdownu? Jako przedsiębiorca dopiero wchodzący na rynek jesteś w stanie zadziałać bardziej elastycznie niż firmy już działające, które mają wypracowane procedury. Może produkt czy usługa, nad którymi myślałeś od dłuższego czasu może być przekształcona w taki sposób by pomóc ludziom w tych ciężkich warunkach? Spróbuj przewidzieć jakie produkty i usługi będą potrzebne za kilka miesięcy, gdy lockdown się skończy i trzeba będzie „ruszyć z kopyta”.

Budżet firmy 2020. Jak go zaplanować gdy trudno oszacować koszty?

Finansowanie działalności

Firmy uruchamiane w czasach kryzysowych potrzebują jeszcze więcej pieniędzy niż w czasie prosperity. To, czym możesz wygrać, to bardzo dobrze przygotowanie finansowe do biznesu. Kontrahenci nie będą szukali najlepszych, najbardziej doświadczonych firm ale tych, które są wypłacalne. W związku z tym twoją przewagą mogą być stabilne finanse. Jako młody przedsiębiorca nie jesteś obciążony wieloma zobowiązania doświadczonych firm. Nie masz kredytów obrotowych na działalność, nie musisz ponosić kosztów związanych z utrzymaniem dużego zespołu. Oczywiście, twoim wyzwaniem jest pozyskanie jakiegokolwiek klienta, jednak nie masz aż tak wysokich kosztów.

Pamiętaj jednak by nie wchodzić w biznes gdy twoje finanse domowe nie są stabilne. Jeśli straciłeś pracę albo pieniądze przeznaczone na biznes to twoje jedyne oszczędności, wstrzymaj się z tą decyzją.

Biznes wymaga pełnego zaangażowania z twojej strony. Jeśli będziesz skupiony na tym jak zarobić pieniądze na bieżące opłaty, to przełóż decyzję o biznesie na później. Szczególnie, że czas kryzysu błyskawicznie weryfikuje, które firmy mają mocne podstawy.

Biznes w czasie kryzysu – korzyści

Wiele biznesów ogranicza koszty. Jeśli zaczniesz świadczyć swoje usługi lub sprzedawać produkty taniej niż konkurencja, zwiększysz szansę na sukces. Możesz realizować coś taniej bo np. masz niższe koszty stałe. Uważaj jednak by nie realizować sprzedaży zbyt tanio. Szybko może się okazać, że nie masz pieniędzy na inwestycje.

Przykłady biznesów na kryzys

W czasie kryzysu prężnie rozwijają się konkretne biznesy (i to niezależnie od tego, czy większość gospodarki działa, czy podlega lockdownowi). Oto kilka przykładów

Biuro księgowe, kancelaria podatkowa

W czasie kryzysu wiele firm się restrukturyzuje. Potrzebują też pomocy w zakresie optymalizacji podatkowej, a także tańszych usług rachunkowych. Powstaje też wiele małych, jednoosobowych przedsiębiorstw. Oni wszyscy potrzebują dobrego księgowego

Pomysły na biznes w czasie kryzysu. Na czym zarabiać? [Lista 25 konkretnych rozwiązań]

Branża spożywcza

Jeść będziemy zawsze. Dlatego pomysł na biznes w czasie kryzysu może być zrealizowany uruchamiając sprzedaż żywności. Nie musisz jednak iść w „masówkę”. Zaproponuj dowóz produktów do domu, zastanów się, czy w twojej okolicy będzie wystarczająco wielu klientów np. na produkty premium. Nie musisz otwierać delikatesów i płacić za wynajem. Wystarczy ci magazyn, w którym będziesz przechowywał produkty, a resztę dowieziesz klientom. Możesz też pójść w drugą stronę i zaproponować klientom bardzo tanią żywność, nie zawsze zdrową ale przede wszystkim tanią.

Firma windykacyjna

Im większy kryzys, tym większe opóźnienia w płatnościach. I właśnie w takiej sytuacji sporym zainteresowaniem cieszą się usługi firm windykacyjnych. Jeśli potrafisz skutecznie działać w windykacji, możesz spróbować swoich sił w tym biznesie.

Lombard z przyjmowaniem zastawów (produktów pod zastaw) online

Sporym zainteresowaniem cieszą się tez pożyczki pod zastaw. Można spróbować wyróżnika w formie odbioru towarów pod zastaw w formie online.

Pomysły na biznesy

Inne pomysły to przede wszystkim mechanik samochodowy, czy usługi naprawcze bo ludzie rezygnują z kupna nowych samochodów lub sprzętu AGD. Przydają się też usługi home staging. W razie kryzysu wiele osób będzie musiało sprzedać dom lub mieszkanie, a wtedy przyda się dobry home staging.

You may also like