Firmy rodzinne cieszą się coraz większym szacunkiem klientów i pracowników. Coraz więcej osób chce pracować w firmach rodzinnych z powodu „elastyczności” i “bliskości domu”
Już ponad ¼ Polaków chciałaby pracować w firmie rodzinnej. Motywacją dla tych, którzy chcą przejąć stery rodzinnego przedsiębiorstwa, są nie tylko pieniądze ale atmosfera pracy i możliwość większej elastyczności.
Fundacja Firmy Rodzinne przedstawiła właśnie najnowszy “Raport o firmach rodzinnych”. Przynosi on ciekawe wnioski
Pierwszym zaskoczeniem jest to, że dziś motywacją do założenia firmy rodzinnej rzadziej są pieniądze. (31 proc.) Dla innych przedsiębiorców, (którzy nie podkreślają atutu rodzinności swojej firmy) aspekt finansowy jest motywacją dla ponad połowy.
Podejście nie związane z zarobkami łączy zarówno właścicieli, także tych potencjalnych, rodzinnego przedsiębiorstwa, jak i osoby, które chciałyby w takim miejscu pracować.
Raport potwierdza rosnące pozytywne nastawienie rynku i pracowników do firm rodzinnych. W 2017 roku osób, które wiązały swoją przyszłość zawodową z biznesem rodzinnym było 24%, obecnie jest to 28 % badanych.
W czym firma rodzinna jest lepsza?
Badanie Fundacji Firmy Rodzinne pokazuje, że najczęstszym skojarzeniem z firmami rodzinnymi jest przyjazna atmosfera w pracy. W poprzednich raportach podkreślano przede wszystkim element tradycji.
To, co szczególnie zaskakuje (pozytywnie) to rosnące zaufanie do rodzinnego przedsiębiorcy. Dziś traktowany jest on prawie tak samo jak wykładowca akademicki, nauczyciel, czy księgowy. Warte odnotowania jest to, że poziom zaufania między właścicielem firmy rodzinnej, a przedsiębiorcą indywidualnym stanowi różnicę aż 8 punktów procentowych To istotne szczególnie biorąc pod uwagę komunikację „rodzinności” firmy
źródło: Fundacja Firma Rodzinnych, raport “Polacy o firmach rodzinnych”
Atmosfera w pracy ważniejsza od pieniędzy
Atmosfera w pracy to również drugi z najważniejszych argumentów, które przekonują Polaków do zmiany pracy. Pierwszy to bliskość miejsca pracy, a trzeci elastyczny czas pracy. Ankietowani nie wskazują na czołowym miejscu zarobków. To pokazuje, że cenimy swój czas, spokój oraz komfort. A to wszystko mogą dać firmy rodzinne. Choć nie jest to bezpośrednio wskazane w raporcie, ze swojej strony mogę podpowiedzieć, że takie elementy warto podkreślać, szczególnie w momencie poszukiwania pracowników. Jak wiadomo, dziś szefowie firm coraz więcej problemów mają z pozyskaniem pracowników. Taka komunikacja pozwoli im być bardziej konkurencyjnym w stosunku do firm, które prowadzą politykę “podkupowania pracowników”.
Gdy spotykam się z przedsiębiorcami, prowadzącymi firmy rodzinne to wielu z nich daje możliwość elastycznego czas pracy, możliwość pracy z domu, a także pomaga w organizacji opieki nad dziećmi. To wszystko związane jest z tym, żeby praca nie przysłaniała obowiązków rodzinnych. Bo w firmie rodzinnej kluczowe są relacje z pracownikami. Decyzje podejmowane przez właścicieli firm rodzinnych bardzo często podejmowane są nie tylko względami opłacalności rynkowej ale w dużej mierze opierają się na obowiązku zachowania firmy w rodzinie.
Produkt firmy rodzinnej nie ma być drogi
Choć konsumenci deklarują, że są w stanie zapłacić więcej za produkt firmy rodzinnej, to jak się okazuje firmy rodzinne nie powinny budować swojego biznesu w oparciu o przekonanie, że ich produkt ma być droższy. Specyfiką firmy rodzinnej jest przekonanie klientów o tym, że za firmą i produktami lub usługami stoją wartości wyznawane przez rodzinę, a także osobista gwarancja wysokiej jakości.
Takie historie biznesowe pokazuję na moim blogu. Polecam zajrzeć do zakładki POLSKIE FIRMY gdzie znajdziesz wiele rozmów z polskimi przedsiębiorcami, nie tylko rodzinnymi.
A jak jeszcze twoim zdaniem mogą przyciągnąć pracowników i klientów firmy rodzinne? Czy podkreślanie aspektu rodzinności ma sens?
Bardzo ciekawy raport 🙂 Z tego wszystkiego martwi tak niskie zaufanie społeczne do dziennikarzy, ale pokazuje to kondycję dzisiejszych mediów